Siirry pääsisältöön

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä! 

 Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremman tuen tarve. Opetusjärjestelyt tulee myös resurssoida, suunnitella, toteuttaa ja arvioida niiden vaikuttavuutta opetuksen järjestäjän toimesta. 



Esteettömyys on kirjattu EU-direktiiviin. Eli kaiken opetuksen tulisi olla jokaisen oppilaan saavutettavissa ja esteettömyys huomioitu kaikissa käytännöissä. Eriyttäminen on kirjattu lakiin jo aiemmin, mutta nyt siihen tulee kiinnittää huomiota enemmän. Opetuksen järjestämisessä on huomioitava oppilaan yksilölliset tarpeet ja eriyttäminen tulisi tehdä suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Eli esimerkiksi, jos tiedetään oppilaan olevan akateemisesti taitava matematiikassa tai kielissä, ennakoidaan ja hankitaan hänelle hänen osaamistasolleen sopivia oppimateriaaleja ja toisaalta myös päin vastoin, jos oppilas tarvitsee alaspäin eriytttävää materaalia, hänelle hankitaan sitä. Eriyttämisessä tulee mennä oppilaan etu edellä. Koivula (2025) korostaa eriyttämisen merkitystä ja rohkaise määrälliseen ja laadulliseen eriyttämiseen. Eriyttää voi myös kotitehtävien ja koulutehtävien määrää ja laatua oppilaiden tarpeiden ja taitojen mukaan. 

 Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat perusta kaikelle tuelle ja ne ovat edellytys laadukkaalle perusopetukselle.  Eli ne tulee olla kunnossa, jotta oppimisen ja koulunkäynnin tuki voi toteutua oppilaan edun mukaisesti.

Kielitietoinen opetus tarkoittaa esimerkiksi kaiken opetuksen selkokielistämistä ja se on kaikkien opettajien tehtävä. Se on esimerkiksi oman oppiaineen terminologian selkiyttämistä ja liian vaikeiden lauserakenteiden vähentämistä omassa puheessaan. Yläkoulussa luku- ja reaaliaineiden kirjat ovat kieleltään haastavia eikä niissä ole huomioitu kielitietoisuutta. Selkokielisyys auttaa kaikkia oppijoita. Kielitietoinen opetus on myös sitä, että oppilas voi etsiä oppitunnilla tietoa omalla äidinkielellään ja näin vähentää oppilaan kuormitusta. 

Opetusryhmien muodostamisessa huomioidaan opetuksen tavoitteet ja pedagogisia ratkaisuja (tukea tarvitsevat oppilaat, tavoitekokonaisuuksittain etenevät oppilaat) tehdään oppilaan etu edellä.Näihin opetusjärjestelyihin kuuluu myös kyky arvioida riittävän hyvin ryhmän tarpeet ja vahvuudet.  Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pohditaan luokkien oppilasainesta eli tuen tarpeita ja resursseja eli esimerkiksi  luokka- tai ryhmäkohtaisen koulunkäynninohjaajan mahdollista tukea oppilaille. 

Oppimisen edellytyksiä tukeva toimintakulttuuri on kaiken perusta eli laadukkaan opetuksen ja kasvatuksen kivijalka. Niihin kuuluvat suunnittelu, toteutus ja arviointi. Tämä tarkoittaa sitä, että opetuksen järjestäjällä ja rehtorilla (ja erityisopettajalla asiantuntijana) on suuri vastuu kaikkien osa-alueiden onnistumisen osalta.Suunitteluun osallistuvat opetuksen järjestäjän ja rehtorin lisäksi opettajat. Opetushallituksesta Katri Kuukka korostaa jaettua johtajuutta, jossa jokainen johtaa omaan työtään, jota myös arvioidaan säännöllisesti. 



Huom! Opetushallitus antaa vain raamit ja kunnat suunnittelevat nämä opetusjärjestelyt itsenäisesti.

 Minulle vinkattiin Sipoon kunnan mallista, joka löytyy Sipoon kunnan sivuilta täällä tuen käsikirjasta. Se on myös päivitetty vastaamaan uutta lakia, Sieltä löytyy tämä havainnollistava kuva liittyen oppimisen edellytyksiä tukeviin opetusjärjestelyihin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...