Siirry pääsisältöön

Vuorottelua

"Kumman vuoro on tänä yönä nukkua ees viis tuntia yhteen putkeen? Kumpi nukuttaa pojan? Kumpi hoitaa siis yöherätykset?" "Ei se tartte ku tutin suuhun, viittiks laittaa?" "Sillä on kakat housussa Viittiks vaihtaa sen?"

Näitä ollaan pähkäilty jo reilu kolme kuukautta. Totesin jollekin aiheeseen liittyen, että kuus viikkoo jakso valvomista, sit alko uni painaa ja sen huomas. Jos miehellä on aamuvuoroviikko, se tarkottaa mulle arkisin yöheräämisiä, joita onneks ei oo yön aikana yleensä kun yks tai kaks. Varsinaisten heräämisten lisäks tulee just noi tutin nostamiset ja pään silittelyt useemman kerran yön aikana. Välillä tekis mieli antaa lapselle vaan nuijanukutus, kun huuto vaan jatkuu tai poitsua ei vaan enää nukuta ja kello on 5-7 aamulla. Niin, meillä siis nukutaan aamusin 9-11, tai siis se nukkuu, jolla ei oo poitsun hoitamisvuoroo. Yleensä mä saan ainakin yhtenä aamuna ja yönä nukkua ilman herätyksiä ja sen jälkeen kummasti taas jaksaa tätä arkee. Niin no nukkumaanmenokin on vasta yön puolella, yleensä puolenyön jälkeen sekä vauvalla että meillä vanhemmilla.

Meillä molemmilla alkaa olla aika reilusti univelkaa, mutta kummasti sitä vaan jaksaa. Tai no, ei jaksas, mutta ei oo vaihtoehtoja. Onneks meillä toi vuorottelu onnistuu, koska mieskin saa (joutuu) syöttämään poitsua myös öisin. Tosin yösyötöt ja vaipanvaihdot on aikamoista zombie-meininkiä: "nopee syöttö ja vaipanvaihto, sit äkkiä takas nukkuun" Onneks poika nukahtaa yleensä varsin nopeesti puhtaalla vaipalla ja täydellä mahalla. 

Tietenkään vuorottelu ei koske vain yötä. Jos joku, joka ei tunne meitä, olis seuraamassa meiän kotitouhuja, hän saattas kummastella meiän tapoja ja tekemisiä. Esimerkiks illalla, kun ollaan molemmat koneella, poitsu makaa sitterissä ja kattelee aurinkoa (kerroin aiemmassa postauksessa siitä), joka liikkuu, kun vetää vieteristä. Arvatenkin käyään vuorotellen laittamassa aurinkoon lisää vauhtia,jotta saadaan edes hetki olla rauhassa koneella. Tottakai vaipanvaihdot ja syötöt hoidetaan ajallaan. Välillä leikitään pojan kanssa Leipuri Hiivaa tai Missä on peukaloa tai luetaan Ankka-kirjaa, tietenkin vuorotellen ja se, joka ehtii.

Ai niin, sitten vielä ne kotityöt. Siis mitkä? Meillä siivotaan niin, että toinen kattoo poikaa ja toinen yrittää saada kotia siistimmäks. Vuorotellaan siinäkin hommassa. Pyykinpesuakin on joka päivä ja se laittaa pyykit koneeseen ja ripustaa ne, kumpi sen ehtii/jaksaa/haluaa tehä. Päiväsaikaan, kun oon kahestaan pojan kanssa,   saan ehkä hätäseen keittiön siivottua omalla vuorollani. Meiän poikahan ei nuku päivällä pitkiä päikkäreitä ja välillä riittää vaan parit vartin/puolen tunnin tirsat. Eli siis meillä ei oo kotona välttämättä kovinkaan siistiä, koska ei vaan ehi siivoomaan, vaikka vuorottelu toimiikin myös sen suhteen.

Onneks mulla on ihana ja rakas mies, joka haluaa hoitaa poikaansa yhtä lailla kun minäkin. Eilen se sano töistä tullessaan:" Piti ajaa aamulla ikkuna auki, etten ois nukahtanu". Huh huh, taitaa olla miehen vuoro nukkua. Ja nukahtikin jo sohvalle Bonesin aikana. Tais olla pikkasen väsy.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...