Siirry pääsisältöön

Maanantaifiiliksiä

Eilen oli maanantai ja koko perhe kotona. Yleensähän mies on päivät töissä, mutta sai saikkua keskiviikkoon asti. Syynä meillä jylläävä raju vatsatauti. Mä oon säästyny siltä, ainakin vielä. Tyty oksenteli jo perjantaina, jatko lauantaina ja vielä sunnuntainakin. Tosin ei voi tietää, oliko mahatautia vai johtuko maidon vaihdosta (Tuuti1 -Tuuti2) tai kenties kiinteiden (liian nopeesta) alotuksesta.

Tytyn puolivuotis neuvolakäynnistä ja kuulumisista on tulossa erillinen postaus kuvien kera.

Mies alotti sunnuntai-iltana pöntölle halailun. Harmi vaan, ettei meillä oo vessaa yläkerrassa, vaan pitää mennä alempaan kerrokseen, jos ehtii. Mä valvoin tapani mukaan myöhään ja olin just tulossa nukkumaan, kun Murunen alotti ja yhtä voimalla kun isällänsäkin.

Mies ja poika siirtyvät jatkamaan yöunia takkahuoneeseen ja me nukuttiin Tytyn kanssa yläkerran makkarissa. Unten maille taisin päästä viiden aikaan aamulla. Yön aikana oli kertyny pyykkiä monta koneellista, kun vaihtoon oli menny tyynyt, peitot, lakanat ym. Tyty heräs syömäänki mun mielestä ihan liika aikaseen ja myös seuraavan kerran halus ruokaa niin aikaseen, että vein tytön isällensä ja menin itte jatkamaan unia.

Maanantai meni siis kotosalla. Kaupassa kävin hakemassa sairastaville appelsiineja, banaaneja ja jaffaa. Itelleni ostin jäätelön, jonka olin kyllä ansainnu.

Tauti onneks meni nopeesti ohi, vaikka olikin tosi raju. Pojan suhteen on vielä ongelmana se, ettei poika osaa kertoo, kun pitää päästä vessaan. Isi yritti olla nopee, mutta aina se ei onnistunu.

En tiiä, mistä me saatiin toi tauti ja kuinka monta ihmistä ollaan tietämättämme tartutettu. Niitä vaan pöyrii kaikkialla eikä oo järkee eristäytyä omaan kotiin ihan vaan sen takia ettei halua sairastua. Murunen ei jaksas olla koko ajan sisällä, vaan kaipaa aktiviteetteja, joten onneks isi on vielä kotona.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...