Siirry pääsisältöön

Kaksi turhaa kuolemaa

kuva täältä

Tällä viikolla on saatu lukea kaksi suru-uutista, kaksi pientä tyttöä jäi suojatiellä auton alle. Kamalaa, hirveää. Mikä tilanne tyttöjen vanhemmille ja läheisille! Samoin on tietysti toisen osapuolen, eli autonkuljettajan, kohdalla. Tapahtuma on vaikea myös hänelle, sillä siitä ei pääse koskaan yli, autoilijan pahin painajainen. 

Molemmat tytöt olivat koulumatkalla. Se matka jäi kuitenkin kesken. Luokassa tyhjä pulpetti muistuttaa vielä eilen siinä istuneesta oppilaasta. Nyt häntä ei enää ole. Tapahtui onnettomuus, jossa tyttö luokkaantui hengenvaarallisesti ja lopulta menehtyi. 

On helppoa jossitella jälkeenpäin. Mitä olisi pitänyt tehdä, jotta onnettomuuksia ei olisi sattunut? Mitä sellaista oli jäänyt tekemättä, joka aiheutti onnettomuudet? Kuka on syyllinen?


Tuntuu siltä, että edelleenkään lapsille ei opeteta riittävästi liikennekäyttäytymistä, Miten tulee toimia liikenteessä erilaisissa tilanteissa. Lapsen tilannetaju ei ole samanlainen kuin aikuisella, joten välttämättä hän ei osaa varoa riittävästi astuessaan suojatielle. Tällä hetkellä Murunen opettelee ajamaan apupyörillä ja meno on välillä varsin vaarallisen näköistä, Poika ei malta katsoa koko ajan eteenpäin, vaan sivulla tai takana on jotain paljon mielenkiintosempaa, mikä on pakko nähdä. Isi ja äiti saa siis olla koko ajan varuillaan pojan pyöräillessä. 

Tässä tämä kaunis kappale kahden tytön muistoksi: 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...