Siirry pääsisältöön

Huh, olipahan tauti!


 Keskiviikko-iltana sairastui Tyty. Mahatauti. Tyty siis siirtyi isin kanssa nukkumaan olohuoneeseen tehtyyn petiin. Me jäätiin pojan kanssa ylös. Isi nukkui tytön kanssa myös siksi, että hän jäi hoitamaan lasta kotiin loppuviikon ajaksi.

Torstaina näytti jo paremmalta ja mietittiin jopa Tytyn hoitoonlaittamista, sillä tauti näytti olevan ohi. Vaan eipä ollutkaan. Illalla taas sama juttu, kaikki, mitä neiti oli syöny, tuli ylös. Osittain tämä johtu myös siitä, että erehyttiin antamaan neitille maitoa, mikä on kaikkein pahinta mahataudissa. Sama oli käyny aiemminkin, mutta eipä oltu viisastuttu siitä kerrasta yhtään.

Perjantaina Tyty alko olla normaali oma ittensä, mutta oli isin kanssa kotona. Mä olin normaalisti töissä ja poika hoidossa torstaina ja perjantaina. Kun Tyty alko olla terve, mies valitteli heikkoa oloa perjantai-iltana. Hän selvis tällä kertaa kuitenki varsin vähällä. Mahatauti kuitenkin.

Mä oon selvinny jo monta kertaa sairastumatta, vaikka muu perhe on saanut taudin. Tällä kertaa elättelin samoja toiveita, mutta toisin kävi. Lauantaina aamuyöstä kolmen aikaan olo oli tosi huono ja kaikki, mitä olin edellispäivänä syöny, tuli pihalle. Mies oli antanut neitin mun viereen nukkumaan, koska miehellä oli ittellään niin heikko olo. Neiti olis halunnu edelleen nukkua mun kanssa, mutta en todellakaan voinu pitää lasta mun vieressä, kun olin ite niin heikossa hapessa.

Sitä rallia sitten kestikin aamukasiin asti. Välillä tosin nukuin, tosin katkonaisesti. Samassa huoneessa nukkunu poika ei heränny kertaakaan yön aikana, joten nukku kyllä tosi sikeesti. Lapset lähti isin kanssa alas ja mä pääsin nukkumaan ihan rauhassa, Enää ei ollu paha olo, mutta voimat oli täysin poissa. Nukuin siitä kasista iltapäiväneljään asti. Olo oli edelleen heikko, mutta päätin siirtyä sohvalle makoileen. En meinannu jaksaa kävellä portaita alas. Sit kattelin toisella silmällä jääkiekkoo ja torkuin sohvalla. Luin myös kirjaa.

Eilisen ruoka koostu tasan tarkkaan kurkunpalasista, hapankorpuista ja yhestä banaanista. Siihen sit vielä juomaks jaffaa ja vissyä, Mikään muu ei maistunu. Muut grillas ja söi pihviä.

Tänään olo oli hyvä ja eilen illalla noussut kuume oli onneks hävinny aamuun mennessä. Aamu meni vielä hissun kissun kirjaa lukien, mut sit sain jo syötyäkin normaaliruokaa. Päätettiin lähtee Ideaparkiin vähän ostoksille. Olo ei ollu edellenkään täysin normaali, mutta selvisin siitä reissusta.

Aamulla töihin. Kyllä mä töissä jaksan, mutta illan jumppa jää kyllä väliin. En vielä kykene. Huh, olipa oikeesti kunnon mahatauti. Sitä en kyllä toivos kellekään. Ja mä vielä niin pesin ja desinfioin käsiä, etten sairastus, mutta tällä kertaa sekään ei auttanu.

Nyt on enää poika käymättä tautia läpi. Toivottavasti ei tällä kertaa sitä saakaan. Koputan siis puuta.

Meillä oli ihan erilaiset viikonloppusuunnitelmat, mutta tästä tulikin rauhallinen kotiviikonloppu. Ihan kiva juu, mutta syy ois kyllä voinu olla joku muu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...