Alla oleva teksti on katkelma vahvuusperustaisen ratkaisukeskeisen nepsy-valmentajan koulutuksen kehittämistehtävästäni vuodelta 2023. Avaan siinä aluksi lyhyesti yleisesti käytetyn nepsy-käsitteen. Se on vain pintaraapaisu koko nepsy-aiheesta, mutta antaa kuitenkin tietoa neurokirjon asioista ADHD:n, autismikirjon ja aistitiedon säätelyn osalta. Omilla lapsillamme on näitä kaikkia, vaikka diagnoosi on vain yhdellä. Usein puhutaan myös haastavasta käyttäytymisestä ja tätä asiaa käsittelimme paljon myös koulutuksessamme. Pureudun myös syvemmin haastavan käyttäytymisen käsitteeseen.
Mikä ihmeen nepsy?
1.1. ADHD
Peppu ei pysy penkissä, putoava esine vie huomion, uppoutuu
omiin ajatuksiin.
Oheinen
sarjakuva kuvaa hyvin, mitä
on adhd. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on ehkä tutuin
neurokirjon termeistä. ADHD:ta esiintyy lähes 10 prosentilla kouluikäisistä
lapsista ja nuorista ja 3-4 % aikuisista. Oireet vaihtelevat iän ja
kehitysvaiheiden mukaan. Ympäristötekijöillä on suuri vaikutus oireiden
ilmenemiseen. ADHD-diagnoosin saa, jos oireita on ollut jo alle kouluikäisenä
ainakin 6 kuukauden ajan ja ne näkyvät ainakin kahdessa eri paikassa
(esimerkiksi koti ja koulu/päiväkoti). Tämän vuoksi moni piirteinen jää usein
tunnistamatta. ADHD:ssa korostuu tietynlaiset pulmat ja haasteet. Usein
ADHD-piirteisellä ihmisellä ilman diagnoosiakin esiintyy usein
toiminnanohjauksen pulmia (oto) kuten esimerkiksi aloittamisen pulmia ja
motivaation ylläpitämisen pulmia. Lapsilla korostuvat tunteiden ja
käyttäytymisen säätelyn pulmat sekä sosiaalisten taitojen pulmat. On tutkittu,
että adhd-oireisista lapsista ja nuorista 30-50 %:lla on aistitiedon käsittelyn
ja aistisäätelyn pulmia.
Haastavaa on,
että sama ADHD-diagnoosi voi näyttää hyvin erinäköiseltä rinnastuen siihen,
mikä ADHD:n muoto lapsella tai nuorella on. ADHD voi sisältää tarkkaavuuden
säätelyn haasteita, yliaktiivisuutta ja impulsiivista käytöstä. Se voi myös
ilmetä pelkkinä tarkkaavuuden säätelyn pulmina tai yliaktiivisuutena tai
impulsiivisuutena ilman tarkkaavuuden säätelyn pulmia.
“Ei oo haasteita koulussa. Oppitunnit menee hyvin. Miten
veljet saavat pidettyä huoneensa siistinä ja minä en?” - valmennettava 2
Koulun ja varhaiskasvatuksen haasteena on
tunnistaa etenkin ne oppilaat, joilla on vain tarkkaamattomuuden pulmia, Ne
ilmenevät hankaluutena Koulun ja varhaiskasvatuksen haasteena on tunnistaa
etenkin ne oppilaat, joilla on vain tarkkaamattomuuden pulmia. Ne ilmenevät
hankaluutena ylläpitää ja säädellä tarkkaavuutta. Tarkkaamaton voi myös
uppoutua omiin ajatuksiin ja hän ei välttämättä tiedä, mitä oppitunneilla
tapahtuu, vaikka hän on paikalla. Tarkkaavuutta voi verrata valokeilaan, joka
siirtyy huomion kohteeseen esimerkiksi ohitse lentävään lintuun.
Yliaktiivinen oppilas ja lapsi/nuori näkyy ja
kuuluu eikä hänen peppunsa pysy penkissä ja puhe vain pulppuaa suusta. Hänen
täytyy liikkua jollain tavoin lähes koko ajan. Monesti yliaktiiviset oppilaat
puhuvat paljon ja koko ajan. Ratkaisukeskeinen asenne ja toiminnan muutokset
voivat auttaa arjessa paljon. Impulsiivisuus puolestaan ilmenee usein
toimimisena ennen harkintaa. Impulssit ohjaavat toimintaa ennen kuin harkintaa
ehtii tapahtua. Haastavat tilanteet tapahtuvat nopeasti eikä niitä voi usein
ennakoida. Usein impulsiivisella ihmisellä on myös hankaluuksia säädellä
tunteitaan tai käytöstään. Moni impulsiivinen ihminen tekee myös asioita muiden
pyynnöstä.
ADHD:ssa on
paljon myös myönteisiä asioita ja voimavaroja. He ovat usein energisiä,
nopeita, herkkiä, uteliaita, rohkeita ja kiinnostuneita. Nämä tulisi huomioida
nykyistä paremmin eikä korostaa vain ADHD:n haasteita. Neuropsykiatrisesti oireilevat
lapset hyötyvät tulevan ennakoimisesta kuvin, sanoin, kuvasarjoin tai päivä-
tai viikkojärjestyksin. Lapsi hyötyy ja tarvitsee aikuisen säätely- ja
jäsennysapua pidempään ja intensiivisemmin.
1.2. Autismikirjo
Lapsia,
joilla on autismikirjon pulmia, saatetaan pitää pikkuvanhoina professoreina
erilaisen ilmaisun ja asiatietoon perustuvan puheen vuoksi.
Autismikirjon (ASD) pulmiin kuuluvat mm.
lapsuusiän autismi ja Aspergerin oireyhtymä. Autismikirjo on hyvin
monimuotoinen, kirjava ryhmä, kuten nimikin jo kertoo. Häiriöt ilmenevät jo lapsena
ja jatkuvat useimmiten aikuisuuteen. Kuten ADHD:n kohdalla, myös autismikirjon
osalla oireiden voimakkuus vaihtelee ja yksilölliset ominaisuudet voivat
kompensoida vaikeuksia. Autismikirjon piirteisiin kuuluu esimerkiksi
hankaluudet vastavuoroisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa sekä
eleissä ja erilaiset rajoittuneet, uudelleen toistuvat, toimintamallit kuten
rutiinit ja rituaalit. Autismikirjo on yleisempi pojilla kuin tytöillä, mutta
usein tyttöjen ASD jää usein huomaamatta ja diagnosoimatta. Aistimusten
kokeminen poikkeaa osalla autismikirjon henkilöistä muista. Aistiyliherkkyydet
ovat tavallisia erityisesti näkö-, tunto- ja kuuloaistin alueella. Monen
aistikanavan kautta samaan aikaan tulevat viestit voivat tuntua päässä
hallitsemattomalta kaaokselta. Käytös voi olla aistihakuista ja hänen täytyy
saada voimakkaita aistikokemuksia esimerkiksi tunnistamalla ihmisiä hajuaistin
avulla.
Autismikirjo-aiheinen sarjakuva
kuvailee termiä hyvin. Lapsilla vuorovaikutuksen pulmat näkyvä usein
leikkitaidoissa. Heillä voi olla huikea mielikuvitus ja yksin leikkiminen
onnistua hyvin, mutta leikkejä ei mielellään jaeta muiden kanssa. Omalla
lapsellani tämä on näkynyt pitkään tavaroiden omimisena. Hän kyllä saa ottaa
luvatta muiden tavaroita, mutta hänen tavaroihinsa ei saa koskea edes luvan
kanssa. Erityiset mielenkiinnon kohteet eli ekkot vaihtelevat ja ekkona voi
olla esimerkiksi avaruus tai liput sekä kartat. Erityiseen mielenkiintoon
liittyvien asioiden parissa ihminen voi viettää kauan aikaa huomioimatta aikaa
tai paikkaa. Autismikirjon häiriöön voi liittyä lapsilla ja nuorilla
käytösoireita sekä koulunkäynnin pulmia. Koulukieltäytyjissä autismikirjon
pojat ovat yliedustettuina. Yleensä liitännäisoireet ovat aistisäätelyn
puolella. Autismikirjon lapsista neljällä viidestä on aistitiedon käsittelyn ja
aistisäätelyn pulmia.
PDA eli patologinen vaatimusten välttely on
osa autismikirjoa, mutta se ei ole Suomessa diagnoosi. Pda-tyyppisen henkilön
on vaikeaa kestää tai kohdata tunnetta, minkä toiminta aiheuttaa ja siksi hän
välttää sitä. Usein PDA-piirteisiin kuuluu myös voimakas uhmakkuus. On tärkeää
muistaa, että autismikirjoon liittyy myös myönteisiä puolia kuten ajattelun ja
havaitsemisen yksityiskohtaisuus ja tarkkuus. Monet autismikirjon ihmiset
vaativat oikeudenmukaisuutta ja puuttuvat herkästi epäkohtiin.
Koulussa autismikirjon oireet voivat näkyä
sekä tunneilla että vapaamuotoisissa sosiaalisissa tilanteissa. Toisten kanssa
oleminen ei tuota mielihyvää tai hän ei koe tärkeäksi olla kontaktissa muiden
kanssa. Ryhmätyöt ovat hankalia. Sosiaaliset tilanteet voivat kuormittaa niin
paljon, että välitunnilla lapsi haluaa olla yksin laskemassa omaa aistikuormaa.
Lapsi ei kykene asettumaan toisen asemaan tai näkökulmaan eikä osaa ottaa muita
huomioon omassa toiminnassaan. Tunteiden tunnistamisessa ja säätelyssä on usein
pulmia. Koulussa aistikuorma on suurta ja tämä varmasti haastaa toimintakykyä
välillä runsaasti.
Koulupäivän aikana huomio tulisi kiinnittää
ennakointiin, struktuuriin, selkeään arkeen, toiminnanohjauksen tukeen ja
erityisesti toivotun käyttäytymisen vahvistamiseen. Valitse taistelusi- sanonta
on myös varsin toimiva. On kuitenkin ymmärrettävä se, että autismikirjon
oppilas ei voi itse vaikuttaa omaan toimintaansa, vaikka haluaisi niin tehdä.
Erilaiset aivot ovat erilaiset aivot ja poikkeavat nenttien aivoista. He myös
usein kuormittuvat helposti ja sen vuoksi lapsen oppimisen ilon ja
koulumotivaation kannalta on tärkeää keventää kuormitusta lapselle sopivin
keinoin yhteistyössä kodin kanssa.
“Minkä takia mulla ei kauheesti koulussa näy ADHD ja kotona
näkyy?” -valmennettava 2
1.3. Aistitiedon
käsittelyn pulmat
Aistiminen
on yksilöllinen, subjektiivinen kokemus.
Aistien kautta kulkeva tieto ja sen käsittely
vaikuttavat ympäristöstä ja omasta kehosta tulevan tiedon tulkintaan ja siihen
reagointiin. Aistitiedon käsittelyn (sensorisen integraation) haasteissa kyky
havaita, käsitellä ja erotella eri aistien kautta kulkevaa tietoa on poikkeavaa
ja sen vuoksi aistitieto on hämmentävää, kuormittavaa tai vääristynyttä. Osa
lapsista ja nuorista reagoi hyvin voimakkaasti ympäristöönsä. He voivat aistia
herkästi, vahvasti tai voimakkaasti. Osalle lapsista aistikokemukset voivat
olla vähäisempiä tai niukempia ja toisilla runsaita ja monipuolisia.
Aistitiedon käsittelyä tarvitaan vireystilan ja tarkkaavuuden säätelyssä,
uusien taitojen oppimisessa ja vuorovaikutustaitojen kehittymisessä.
Aistitiedon käsittelyyn ja tulkintaan vaikuttavat senhetkinen tilanne, tunne-
ja vireystila, ennakkoajatukset ja aiemmat kokemukset. Aistimuksia tulkitaan
kokemusten kautta. Eri ihmiset voivat kokea saman tilanteen eri tavoin ja sama
aistimus voi aiheuttaa erilaisen reaktion eri tilanteissa.
Aistitiedon käsittelyn pulmia ilmenee eri
aistijärjestelmien alueella (näkö, kuulo, tunto, haju, maku, lihas-nivelaisti
ja tasapaino-liikeaisti). Aistitiedon käsittelyn pulmat voivat vaikuttaa
vireystilan ja tarkkaavuuden säätelyyn ja heikentää itsetuntoa. Aistitiedon
käsittelyn pulmia esiintyy 5-10 prosentilla, mutta yleisimpiä ne ovat motorisen
kehityshäiriön ja neuropsykiatristen pulmien yhteydessä. Aistitiedon pulmat
voivat olla osa jotain oirekokonaisuutta, esimerkiksi autismikirjoa, mutta ne
voivat esiintyä myös ilman muuta diagnosoitua häiriötä. Aistitiedon käsittelyn
vaikeudet voidaan jakaa aistitiedon säätelyn pulmiin, aistimusten erottelun
pulmiin ja aistipohjaisiin motoriikan tai kehotietoisuuden pulmiin. Aistimusten
säätelyn pulmissa reagointi aistimuksiin voi olla liian voimakasta tai heikkoa.
He tarvitsevat myös voimakkaita aistikokemuksia. Liiallinen aistikuormitus voi
olla merkittävä stressitekijä ja laukaista voimakkaita tunne- ja käytösoireita.
Molemmilla valmennettavillani on aistipuolen pulmia. He kuormittuvat helposti
ja se johtaa tunnesäätelyn ja käytöksen pulmiin.
Vaatteen
sauma tai sukan väärä asento tuntuu epämiellyttävältä, ruoan koostumus voi olla
ikävä, hiusten harjaaminen sattuu, vesi tuntuu kovalta iholla
Aistiyliherkkyydessä reaktio tavanomaisiin
ärsykkeisiin on voimakas eikä uudelleen toistuviin samoihin ärsykkeisiin totuta
kuten yleensä. Molemmilla valmennettavillani on aistiyliherkkyyksiä ja
myös heillä ne painottuvat näkö-, tunto- ja kuuloaistin alueille.
Aistiyliherkkyys voi hankaloittaa pukeutumista, peseytymistä tai
ruokailua. Aistiyliherkkä pyrkii välttämään epämiellyttäviä asioita ja
kuormittuu tilanteissa, joissa muut eivät huomaa erityistä. Lapsilla tämä
ajatellaan usein temppuiluna ruokapöydässä tai siirtymätilanteissa. Runsas
aistiärsykkeiden määrä voi laukaista stressireaktion, mikä voi aiheuttaa
lamaantumista tai raivokohtauksia. Ainakin toisen valmennettavani kohdalla
tapahtuu juuri näin. Aistialiherkkyys näkyy esimerkiksi haluna käydä
trooppisessa suihkussa. Aistialiherkkyys vaikeuttaa sopivan vireystilan
ylläpitoa ja voi näyttää tarkkaamattomuudelta tai jopa kiinnostuksen
puutteelta. Aistimushakuisuus näkyy esimerkiksi tarpeena koskettaa kaikkea joka
paikassa. Syvätuntoaistimukset, voimakas halaus tai puristuksen tunne,
miellyttää ja rauhoittaa. Aistikokemuksia haetaan jatkuvasti, jolloin käytös
voidaan tulkita häiritseväksi tai se voi aiheuttaa vaaratilanteita. Ilman
riittävän vahvoja aistikokemuksia olo on levoton ja hankala. Haastavinta on,
että henkilöllä voi yhtä aikaa olla jokaisella osa-alueella jotakin.
Aistiyliherkkyydessä karsitaan ympäristöstä
ylimääräisiä ärsykkeitä, otetaan käyttöön aistikuormitusta laskevia
apuvälineitä, kuten kuulosuojaimia ja järjestetään ylimääräisiä taukoja.
Aistialiherkkyydessä opetellaan kiinnittämään huomiota aistimuksiin, mutta
varmistetaan turvallisuus esimerkiksi liikenteessä liikuttaessa. Vireystilan
säätelyyn kannattaa kiinnittää huomiota. Aikuinen huolehtii ja varmistaa, että
lapsen on turvallista olla ja toimia eri ympäristöissä. Sopivan kuormitustason
ja riittävän rauhoittumisen ja rentoutumisen yhtälö on usein vaikea ratkaista.
Aistisäätelyhäiriöiset lapset hyötyvät tulevan ennakoimisesta kuvin, sanoin,
kuvasarjoin tai päivä- tai viikkojärjestyksin. Lapsi hyötyy ja tarvitsee
aikuisen säätely- ja jäsennysapua pidempään ja intensiivisemmin. On tärkeää
löytää toimivat tavat myös fyysiselle kontaktille ja kosketukselle
tuntoyliherkän lapsen kohdalla ja on erityisen tärkeää löytää lapselle ja
aikuiselle toimivat tavat olla lähellä, koskettaa ja ohjata.
Haastava käyttäytyminen
Kylläpä tuo
lapsi käyttäytyy haastavasti ja osaa olla tosi hankala”
Usein ihmisillä on ennakkoluuloja ja -oletuksia erityisesti neurokirjon yksilöitä kohtaan. Tämä voi olla hyvin leimaavaa, sillä kahta nepsyä ei voi verrata keskenään ja heidän taitonsa voivat olla hyvin eri tasolla eri asioissa. Toisen pulmat voivat näkyä ulkoisesti ja toinen käyttäytyy sisäänpäin ja maskaa koulupäivän, koska hän ei halua erottautua muista. Usein näissä tapauksissa näkyvä haastava käyttäytyminen purkautuu kotona ylikuormituksena ja jumeina. “on lause, joka on tuttu somesta ja myös lehtijutuista. On tärkeä hyväksyä, että lapsella ja yleensäkin ihmisellä, on käytökselleen selkeä syy, jolle hän ei itse voi mitään. On asioita, joihin ihminen voi itse vaikuttaa ja on asioita, joiden suhteen hänellä ei ole vaikutusvaltaa. Aina kannattaa pohtia, mitä on käytöksen takana. Mitä lapsi haluaa ja tarvitsee ja ilmaisee sen omalla käytöksellään. Nepsy-ihmisten sosiaaliset taidot, joihin esimerkiksi kaveritaidot kuuluvat, ovat usein 2-5 vuotta ikätasoaan alhaisemmat. Tämä vaikuttaa hyvin paljon kanssakäymiseen toisten ihmisen kanssa, Jos joku ei ymmärrä, että nepsyllä on erilaiset aivot, hän voi sanoa lapselle esimerkiksi: “ Kyllä sinun pitäisi osata käyttäytyä sopivalla tavalla, kun olet jo 10-vuotias”. Tosiasiassa lapsen toimintaa voi verrata korkeintaan 7-8-vuotiaan lapsen toimintaan ja ero voi olla hyvin suuri. Voi olla myös kyse siitä, että lapsi ei vielä osaa toimia toisin.
Kun puhutaan haastavasta käyttäytymisestä mikä on puheen kohteena? Puhutaanko sanoista vai toiminnasta vai molemmista? Puhutaanko väkivallasta itseä, toisia tai ympäristöä kohtaan? Ihmisiä haastavat käyttäytymisessä eri asiat, se mikä itsestä tuntuu haastavalta käytökseltä, ei välttämättä ole sitä toiselle ja päinvastoin. Haastavuus näkyy koulussa, mutta valmennuksessa ei. Silloin on mahdollista nähdä, miten oma käytökseni vaikuttaa valmennettavaani. Tällöin tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ja sanoittaa esimerkiksi kouluun ja muille tahoille valmennettavan käytöksen takana olevia asioita.
Ei kukaan halua “olla haastava”, vaan kaikki
haluavat tulla huomatuksi, hyväksytyksi, ymmärretyksi ja arvostetuksi omana
itsenään. Jokainen haluaa kuulla, missä hän on hyvä ja missä toimii oikein.
Tämä tulisi kaikkien ymmärtää ja tarvittaessa vaihtaa näkökulmaa ja
asennettaan. Jokaisesta ihmisestä löytyy hyviä puolia. Esimerkiksi kouluissa on
hyvä tarkkailla, onko haastava käytös yksilöstä lähtevää vai provoisoiko toinen
oppilas tai ympäristö oppilasta toimimaan niin. Monta kertaa nepsy-oppilas saa
syyt niskoilleen sellaisistakin asioista, joita hän ei ole tehnyt ja
parhaimmillaan hän on ollut jossain muualla, mutta häntä syytetään silti. On
helppo syyttää sellaista, jota syytetään aina. Tämä on todella ikävää lapsen ja
hänen perheensä kannalta. EI kukaan halua olla syntipukki ja leimautua pahaksi
ihmiseksi ja kavereiden hylkäämäksi, koska ei osaa toimia tilanteissa oikein
tai hän toimii muiden käskyjen mukaan.
Käyttäytymisen
haasteet ovat lapsen hätähuuto, joka tulee kuulla ja huomioida.
Siksi on tärkeää selvittää, mitä on käytöksen
takana. Miten tilanteeseen puututaan? Tulipalojen sammuttaminen on yleinen
interventio, mutta se ratkaisee vain senhetkisen tilanteen eikä tuo pysyvää
muutosta. Oppilas ei opi puuttuvia taitoja rangaistusten kautta. Tärkeää on
ennaltaehkäistä tilanteita ennalta. Miten ehkäistään samanlaisia tilanteita
jatkossa? Miten saadaan tilanteeseen pysyvämpää muutosta? Kyse on myös siitä,
miten paljon maltamme käyttää aikaa tähän. Jos vaakakupissa on samojen
tilanteiden selvittely jatkuvasti ja toisaalta panostaminen ajallisesti
ennaltaehkäisyyn pitäisi ratkaisun olla selvä. Pitäisi pohtia, mitä on
käytöksen taustalla ja selittävätkö jotkut tekijät sitä. Voisiko eri ympäristö,
eri henkilöt tai erilaiset tukikeinot antaa lisää työkaluja toimia oikein tai
toimia toisin? Työkaluja tulee antaa lisää, jos ne eivät riitä tai niitä voi
vaihtaa, kun huomaa ettei nykyiset toimi haluamalla tavalla. Näin on
mahdollista saada pysyvämpää muutosta ja oppia uusi toimintamalli.
Voiko haastavaa
käytöstä ehkäistä ennalta jotenkin? Usein voi ja se olisi tärkeää. Pitäisi
opetella tunnistamaan ennusmerkit ja pysäyttää tai vaikuttaa toimintaan jo
ennalta. Osa ennusmerkeistä näkyy esimerkiksi kielenkäytössä tai puheessa.
Ärsyyntyminen ja provoisoituminen voi näkyä jo käytettävissä sanoissa. Hengitys
voi myös tiheentyä, motorinen levottomuus lisääntyä tai ihmisestä voi tulla
yliaktiivinen. Näet ja aistit, kun henkilölllä ei ole hyvä olla. Hän voi
peitellä levottomuuttaan. Hän voi myös haluta ottaa etäisyyttä ja vetäytyä
muista kauemmaksi tai haluta olla koko ajan kiinni muissa. Ajattelen, että yksi
suuri syy on koulussa aikuisten toiminta ja haluttomuus uskoa muutokseen
kyseisen oppilaan kohdalla. Pelkkä voivottelu siitä, kun taas pitää selvitellä
hölmöilyjä, ei riitä, vaan pitää tapahtua muutosta myös aikuisissa ja heidän
toimintatavoissaan kuten käyttämissään sanoissa. On mahdollista, että aikuinen
tietämättään vaan provosoi lasta käyttämällä lapsen mielestä provoisoivia
ilmaisuja, jotka vain yllyttävät lasta toimimaan samoin kuin aiemminkin. Uuden
mallin oppimista lapsi ei opi itsenäisesti, vaan tarvitsee siihen sitoutuneiden
aikuisten tukea. Ohjataan toimimaan oikein ja huomioidaan pienetkin hyvät
hetket. Hankalassa tilanteessa hyväksytyksi kokeminen on todella tärkeä
kokemus. Toimimmehan me aikuiset itse malleina emmekä jaa vääränlaisia malleja
lapsille?
Laitan tähän
loppuun vielä lähdeluettelon, mutta välttämättä kaikkia niitä en olekaan
käyttänyt kirjoittaessani juuri tätä tekstinpätkää työstäni. Ajattelin
julkaista muitakin pätkiä kehittämistehtävästäni ja ehkä myös muuta siihen
liittyvää materiaalia. Kertokaa, mitä tykkäätte.
Lähteet:
Litmanen. L.
(202: 2). Toivotun käyttäytymisen vahvistaminen. Teoksessa M. Matilainen. (toim.)
Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. PS-kustannus. 212-221.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)
Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.