Siirry pääsisältöön

Kenen vastuu, oppilaan vai opettajan?


Tämä teksti on kirjotettu jo melkein kuukaus sitten. Julkasen sen kuitenkin vasta nyt. Tästä aiheesta löytyy varmasti mielipiteitä, joten voitte aivan vapaasti kertoo oman kantanne. :) Vastailen mielelläni kommentteihin.

Erja Kautto- Knape on julkaissut mielenkiintoisen väitöskirjan, joka on nimeltään Oppilasta lamaannuttava kouluvuorovaikutus. Aineistoperustainen teoria oppilaan näkökulmasta. Siinä Kautto-Knape pohtii koulun vuorovaikutustilanteissa virinneitä oppilaiden negatiivisia kokemuksia ja niiden merkitystä oppilaan koulusuoriutumiselle. Useimmiten oppilaan ongelmat ovat väitöksen mukaan koulun aiheuttamia eli sosiaalisesti tuotettuja.  Aikuinen voi  Kautto-Knapen mukaan häpäistä, pelotella, alistaa, eristää, kiristää tai jättää oppilaan ilman apua tai olla huomioimatta häntä lainkaan.
Tämä aihe kiinnostaa minua, koska tekeillä olevan  graduni aihe käsittelee jossain määrin myös koulusuoriutumista. Koulusuoriutumiseen liittyvien negatiivisten kokemusten merkitystä koskeviin tutkimuksiin en muista törmänneeni ennen tätä. Useimmiten ollaan sitä mieltä, että oppilaan ongelmat lähtevät oppilaasta itsestään eivätkä ole koulun aiheuttamia. Jos oppilaalla on ollut jo aiemmin erilaisia ongelmia ja hän saa opettajakseen/-jikseen ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta ymmärrä häntä ja ottavat hänet jopa silmätikukseen, oppilaan vaikeudet eivät ainakaan vähene.
 Opettajalla on todettu olevan suuri merkitys ihmisen oppimisen kannalta, Siksi hänen tulisikin kyetä ottamaan jokainen oppilas huomioon omana persoonanaan ja kohdella kaikki heitä samalla tavalla. Näin ei kuitenkaan aina ole.  Yleensä opettaja vielä ottaa silmätikukseen juuri sen oppilaan, joka kaipaisi eniten aikuisen kannustusta ja tukea voidakseen selviytyä koulunkäynnistään. Minulla on asiasta myös omakohtaista kokemusta, sillä eräs opettajani otti silmätikukseen erään luokkamme oppilaan ja nälvi ja kiusasi häntä, vaikka siihen ei ollut mitään aihetta. En tiedä, miksi hän teki niin, mutta ne ivalliset sanat jäivät varmasti luokkakaverini mieleen ja eivät ainakaan parantaneet hänen koulusuoritustaan. .  
On tietysti muistettava, että opettajakin on vain ihminen, mutta silti hänen tulisi kuitenkin tiedostaa oma roolinsa yhtenä aikuisena oppilaan elämässä ja siksi osata käyttäytyä ammatilleen sopivalla tavalla. Tarvittaessa on myös osattava pahoitella omaa käytöstään ja pyytää anteeksi. Niin ei opettajamme tietääkseni tehnyt ikinä. 
Toivottavasti olen itse osannyt kannustaa ja tukea opettamiani oppilaita heidän tarvitsemallaan tavalla ja palautteesta päätellen olen onneksi myös kyennyt siihen. Vastaani on tullut myös opettajia, jotka ottavat jonkun oppilaan silmätikukseen ja käyttäyvät häntä kohtaan hyvin törkeästi. He eivät kykene ymmärtämään oman käytöksensä seurauksia oppilaan myöhemmässä elämässä ja ainakaan heidän antamansa esimerkki ei anna hyvää kuvaa ylipäätään opettajastan ammatista. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...