Siirry pääsisältöön

Kenen vastuu, oppilaan vai opettajan?


Tämä teksti on kirjotettu jo melkein kuukaus sitten. Julkasen sen kuitenkin vasta nyt. Tästä aiheesta löytyy varmasti mielipiteitä, joten voitte aivan vapaasti kertoo oman kantanne. :) Vastailen mielelläni kommentteihin.

Erja Kautto- Knape on julkaissut mielenkiintoisen väitöskirjan, joka on nimeltään Oppilasta lamaannuttava kouluvuorovaikutus. Aineistoperustainen teoria oppilaan näkökulmasta. Siinä Kautto-Knape pohtii koulun vuorovaikutustilanteissa virinneitä oppilaiden negatiivisia kokemuksia ja niiden merkitystä oppilaan koulusuoriutumiselle. Useimmiten oppilaan ongelmat ovat väitöksen mukaan koulun aiheuttamia eli sosiaalisesti tuotettuja.  Aikuinen voi  Kautto-Knapen mukaan häpäistä, pelotella, alistaa, eristää, kiristää tai jättää oppilaan ilman apua tai olla huomioimatta häntä lainkaan.
Tämä aihe kiinnostaa minua, koska tekeillä olevan  graduni aihe käsittelee jossain määrin myös koulusuoriutumista. Koulusuoriutumiseen liittyvien negatiivisten kokemusten merkitystä koskeviin tutkimuksiin en muista törmänneeni ennen tätä. Useimmiten ollaan sitä mieltä, että oppilaan ongelmat lähtevät oppilaasta itsestään eivätkä ole koulun aiheuttamia. Jos oppilaalla on ollut jo aiemmin erilaisia ongelmia ja hän saa opettajakseen/-jikseen ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta ymmärrä häntä ja ottavat hänet jopa silmätikukseen, oppilaan vaikeudet eivät ainakaan vähene.
 Opettajalla on todettu olevan suuri merkitys ihmisen oppimisen kannalta, Siksi hänen tulisikin kyetä ottamaan jokainen oppilas huomioon omana persoonanaan ja kohdella kaikki heitä samalla tavalla. Näin ei kuitenkaan aina ole.  Yleensä opettaja vielä ottaa silmätikukseen juuri sen oppilaan, joka kaipaisi eniten aikuisen kannustusta ja tukea voidakseen selviytyä koulunkäynnistään. Minulla on asiasta myös omakohtaista kokemusta, sillä eräs opettajani otti silmätikukseen erään luokkamme oppilaan ja nälvi ja kiusasi häntä, vaikka siihen ei ollut mitään aihetta. En tiedä, miksi hän teki niin, mutta ne ivalliset sanat jäivät varmasti luokkakaverini mieleen ja eivät ainakaan parantaneet hänen koulusuoritustaan. .  
On tietysti muistettava, että opettajakin on vain ihminen, mutta silti hänen tulisi kuitenkin tiedostaa oma roolinsa yhtenä aikuisena oppilaan elämässä ja siksi osata käyttäytyä ammatilleen sopivalla tavalla. Tarvittaessa on myös osattava pahoitella omaa käytöstään ja pyytää anteeksi. Niin ei opettajamme tietääkseni tehnyt ikinä. 
Toivottavasti olen itse osannyt kannustaa ja tukea opettamiani oppilaita heidän tarvitsemallaan tavalla ja palautteesta päätellen olen onneksi myös kyennyt siihen. Vastaani on tullut myös opettajia, jotka ottavat jonkun oppilaan silmätikukseen ja käyttäyvät häntä kohtaan hyvin törkeästi. He eivät kykene ymmärtämään oman käytöksensä seurauksia oppilaan myöhemmässä elämässä ja ainakaan heidän antamansa esimerkki ei anna hyvää kuvaa ylipäätään opettajastan ammatista. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä meill

Jälkivuoto ja tulehdusriski

Raskausaikana neuvolassa keskityttiin puhumaan raskausajan ruokavaliosta ja liikunnasta. Samoin mitattiin verenpainetta ja hemoglobiinia ja pääsin myös antamaan verta monta putkiloa sokerirasituksen ja lääkeainepitosuuksien tarkkailun takia. Juteltiin myös odotusajasta ja siihen liittyvistä asioista ja tottakai synnytyksestä. En kuitenkaan muista, että olisin kuullu terkan puhuvan  ollenkaan jälkivuodosta, vaikka se liittyy olennaisesti synnytykseen. Synnytyksen aikana vuodetaan verta ja sitä määrää tarkkaillaan tiiviisti. Kun synnytys on ohi, verenvuoto jatkuu edelleen ja sillon se on muuttunu jälkivuodoksi. Muistan, kun heti vauvan ja istukan syntymän jälkeen kätilö toi sen hervottoman kokosen vaipan ja ne niin ihanat, mutta kovin käytännölliset verkkohousut. Aluks ne kauhistutti ja myös naurattikin, mutta ei ois kyllä voinu muunlaisia alushousuja kuvitellakaan laittavansa jalkaan. Ne jättää hyvin tilaa sille valtavalle siteelle, mikä annetaan sen hervottoman suuren vaipan jälkeen

Sijaisopettajan selviytymispakki :)

tulee omat kokemukset mieleen... :)  Loistavia pätkiä! :) Hyvät naurut sain, kun kattelin kolme osaa. Niiiin totta. Puhuttiin mm. koulun kirjoittamattomista säännöistä ja erilaisista yleisistä käytännöistä, jotka sijaisen olisi hyvä tietää. Olisi kiva tietää esimerkiksi välituntialueen rajat, ruokalakäyttäytyminen, valvonnat ja tietysti opetettavan luokan/luokkien oppilasluettelo ja ehkä myös istumajärjestys sekä tarvittaessa lisätietoja oppilaista. Tähän mennessä vain yhdellä koululla on tullut vastaan sijaiskansio, johon oli kirjattu juuri nuo jo mainitut asiat ja vähän vielä lisääkin.