Siirry pääsisältöön

Neuvola- ja lääkärikuulumisia

 Käytiin keskiviikkona Murusen kanssa 4-kuukautisneuvolassa ja -lääkärissä. Kaikki oli kunnossa. Pituutta on nyt 65,3 cm ja painoa 6810 g. Eli kasvaa hyvin, kuten on lukenu jokaisen neuvolakäynnin jälkeen pojan terveyskortissa. Onneks tällä kertaa ei tullu rokotuksia, koska siitä ois seurannu parin illan ja päivän huudot eikä se oo kellekään kivaa. Kiinteiden alotuksesta myös kyselivät, mutta vielä ei oo tarvetta pojan nykysillä maitomäärillä. Poika syö toisina päivinä paljon ja toisina paljon vähemmän eli just ja just 700 ml tai 850 ml.  Painoa on kuitenki tullu lisää 800 g viime käyntiin ja poika menee hienosti edelleen omilla käyrillään eli siinä vähän nollan alapuolella. 

Poika ei vielä kannattele niskojaan tarpeeks hyvin, joten sitä pitäs reenailla. Pää kuitenkin nousee jo hyvin pystyyn ja pysyykin siinä, joten pienellä reenillä varmaan toikin asia korjaantuu. Ei huolta, koska jokainen lapsi ja jokaisen lapsen kehitys on erilaisia. Pituuskasvu oli nyt tasaantunu, ei ollu tullu viittä senttiä, vaan muutama sentti. Siispä seuraavaa kasvupyrähdystä odotellessa. Mutta jotta ehittäs pitää kaikkia laatikoista löytyviä vaatteita, ei tarvis vielä hetkeen tulla hirveesti lisää pituutta. :)

Kävin eilen myös itte lääkärissä noitten tulehdusten tiimoilta. Hyödynsin yths:n palveluita, kun siihen on vielä vuoden ajan mahollisuus. Soittelin ajanvaraukseen viime viikolla ja oisin saanu ajan tosi nopeesti, mutta menkkojen takia käynti siirrettiin tälle viikolle. Lähettiin siis pojan kanssa tänään bussilla kaupunkiin ja oltiin just ajoissa paikalla. Ei ois tarvinnu, kun ajat oli melkein puol tuntia myöhässä. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja tsekkas kohdun ja munasarjat, mutta kaikki oli kunnossa. Kuulema alavatsakivut johtuu vielä elimistön palautumisprosessin keskeneräsyydestä raskauden jälkeen ja yleensäkin mulla kipuilee vaan oikee puoli ennen menkkoja. 

Ennen tutkimusta näytin lääkärille synnytyskertomuksen ja käytiin sitä yhessä läpi ja mietittiin, löytyskö sieltä jotain syytä mun oireille. Eli siis oisko siellä ollu merkintää esimerkiks siitä, ettei istukkaa saatu kokonaisena, mutta kaikki oli senkin osalta kunnossa. Gyne oli sitä mieltä, että sillon toukokuun lopulla mulla on ollu selkeesti tulehdus, mutta heinäkuussa ei oo ollu tulehdusta, vaikka se onkin näyttäny siltä kokemattoman kesäsijaisen  silmin. Maitohappobakteereita pitäs syödä ja sit tarvittaessa ottaa lääkettä paikallisesti. Olin tyytyväinen käyntiin, koska siellä selvis, että kaikki on kunnossa. Papa pitäs vielä käyä antamassa, kunhan ennätän.

Hauska sattuma sinänsä, että tää gyne teki vuos sitten mun kaks alkuraskauden ultraa ( ekalla kerralla ei näkyny vielä viikot, ni sain ajan kahen viikon päähän) ja näki nyt, millanen vauva sieltä synty. Juteltiin siinä lääkärin kanssa myös lapsiasioista ja hän oli myöskin sitä mieltä, että jos mahollista, lasten ikäeron tulis olla sopivan pieni. Myöskin mun epi-lääkitys on siltä osalta jo valmiiks kunnossa. Ja kovasti kannusti puristamaan gradun valmiiks. Niin aion tehäkin vielä tän vuoden aikana (papereitten saanti siirtyy kuitenki ens vuoden puolelle)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...