Siirry pääsisältöön

Turvaverkko

kuva täältä


Jo ennen pojan syntymää oli tiedossa, että hoitoapua tullaan kyllä saamaan, mutta se on hieman hankalammin järjestettävissä. Miehen vanhemmat asuvat 50 kilsan päässä meiltä, mutta molemmat ovat vielä kauan työelämässä ja tietysti heillä on myös omat menonsa. Silti he järjestävät aikaa pojan tapaamiselle. Parin viikon välein he autoilevat meille ja me vähän harvemmin sit sinne päin. Poika on viettänyt viikonlopun isovanhempiensa kanssa meidän viettäessä "vapaa-aikaa" kotona nukkumalla ja keräten voimia. Mielellään he hoitaisivat poikaa enemmänkin, mutta valitettavasti se on töiden takia hieman ongelmallista.

Mun vanhemmat asuu toisella puolella Suomee, joten matkaa on sinnekin ihan riittävästi. Me nähdään hieman harvemmin, varmaan 1-2 kuukauden välein. Useimmiten mun äiti ja isi matkustaa tänne päin näkemään meitä ja tietysti poitsua. Me käytiin mun kotona viimeks jouluna. Vaikka meillä onkin välimatkaa paljon, se ei kuitenkaan ole niin suuri haitta kun voisi olettaa. Maanantaina ennen lähtöö he vielä muistuttivat, että hoitoapua kyllä saa, kun vaan ilmottaa tarpeesta. Äiti ei välttämättä pääsee irtoomaan omista töistään, mutta mun isi voi järjestellä työnsä hieman helpommin. Kun vaan sitä tajuis useemminki pyytää apua. Mun porukat jäi vielä maanantaiks, jotta mä sain kirjotella rauhassa gradua ja samalla hoidettua myös muita asioita. Ihanat arjen enkelit! Mies oli siis töissä eikä voinut olla pojan kanssa.

En voi myöskään olla mainitsematta erästä ystävääni, josta on ollut suuri apu vikan puolen vuoden aikana. Ollaan oikeestaan lähennytty enemmän vasta nyt ja nähäänki melkein viikottain, hän asuuki samassa kaupungissa. Ystäväni tykkää viettää aikaa pojan kanssa ja poika on aina niin riemuissaan. Hän myös hoiti poikaa mun lääkärireissun ajan, kun hoito ei järjestynyt muuten.

Pojan kummit tykkää kans viettää pojan kanssa aikaa, mutta kuten niin usein, työt ja muut menot hankaloittavat tapaamista. Yleensä pitää ottaa kalenteri esiin ja miettiä kaikille sopiva ajankohta eikä se muuten oo mikään helppo homma. Kummi-avioparin toinen osapuoli on myös allerginen kissoille, joten meille tuleminen ei oikeen onnistu. Ollaan siis menty joko heille tai sit nähty jossain kaupungilla. Ja tietysti poika on vielä niin pieni, etteivät he edes halua ottaa poikaa pidemmäksi aikaa hoitoon ja se on ymmärrettävää. Ei se kakkavaipan vaihtaminen nyt niin mukavaa puuhaa oo.  Miehen velikin haluaa olla pojan kanssa enemmän vasta vähän isompana. Todennäkösesti kyseessä on sillon joku autoihin liittyvä juttu, koska hän harrastaa niitä. Mutta kyllä pojan setä viettää aikaa pojan kanssa aina kun nähdään, esimerkiksi sedän puhelin oli mukava leikkikalu, johon piti myös kuolata oikeen kunnolla.

Oon niin ilonen, että meille on muodostunut tällainen turvaverkko, vaikka kaikki sen jäsenet eivät asukaan lähellä meitä. Etenkin äitin ja isin apu on kallisarvosta sillon, kun sitä saa tai uskaltaa pyytää.


Tietenkään en voi unohtaa rakasta miestäni, joka haluaa viettää aikaa pojan kanssa. Kaikille miehille kun se ei ole itsestäänselvää. Olin vain hyvilläni, kun mies ilmoitti toiveestaan jäädä pojan kanssa kotiin kevään ajaksi. Mies on mun eräänlainen turvaverkko, joka huolehtii mun jaksamisesta lapsenhoidon kuten myös esimerkiks mun gradun valmistumisen suhteen. Hän jaksaa tsempata ja rohkasta jaksamaan ja miettimään sitä tunnetta, kun työ on valmis ja maisterin paperit kourassa.



Kommentit

  1. Kävin lukaisemassa, kiitos vinkistä :) Ilmeisesti teillä on edelleen aika sama tilanne?

    VastaaPoista
  2. Pääosin juu. Miehen veli viettää nykysin paljon enemmän aikaa pojan kanssa, kun ei tartte enää käyttää vaippoja ym. :) Valitettavasti ystävä, jonka mainitsin, ei asu enää Tampereella, joten hoitokaan ei enää onnistu. Yks ystäväpariskunta on muutaman kerran kattonu poikaa ja ottavat varmaan edelleenki hoitoon tarvittaessa. Tilanne on vaan hieman hankala, kun ei asuta enää Tampereella, jossa pääs liikkumaan bussilla ympäri kaupunkia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)

Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä meill

Tammikuussa 2023

 Huh huijakkaa! Siitä onkin kulunut jo rutkasti aikaa, kun olen viimeksi päivittänyt tätä blogiani. Paljon on ehtinyt tapahtua tässä välissä. Kuopuskin on jo 4,5-vuotias pieni mies ja isommat lapset ovat toka- ja nelosluokkalaiset. Asumme edelleen rivitalossa, mutta kotitalo on vaihtunut viime kesänä. Lopetin juuri ennen joulua pisimmän työsuhteeni, joka kesti 1,5 lukuvuotta. Sen aikana ehti jo kiintyä kouluun, sen oppilaisiin ja henkilökuntaan eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Viihdyin siellä hyvin, mutta etenkin koko viime lukuvuosi oli rankka, koska oli niin paljon uutta opeteltavaa asiaa.  Olin yhtäjaksoisesti kesälomia lukuunottamatta (poikkeus kesä 2021 oli palkallinen) töissä elokuusta 2019 joulukuuhun 2022. Se on pitkä pätkä. Työskentelin erkkapuolella alakouluilla sekä Tampereella että sen ympäristökunnissa. Pidin ja pidän kovasti työstäni erkkaopena, mutta pitkähkö työmatka (yli 50 km/suunta) ei nappaisi etenkään pimeinä syksy- ja talviaamuina eikä -iltapäivinä. Olen kuitenki

Kuka minä olen?

 Nyt on blogi kaivettu naftaliinista taas. Tässä postauksessa ajattelin esitellä itseäni hieman tarkemmin. Katsoin äsken @ninnu.hoon Instagram- tarinoita, joissa hän pohti, kuka hän oikeasti on. Se oli mielenkiintoista pohdintaa ja laittoi ajattelemaan. Hän kertoi peilaavansa omia tekemisiään menneisyydestään käsin ja haluaa siirtyä tekemään asioita tulevaisuutta ajatellen.  Olen kotoisin Savosta. Lapsuudenperheeseeni kuuluu äiti, iska ja kaksi pikkusiskoa. Asuimme omakotitalossa taajama-alueella. Elin hyvän ja turvallisen lapsuuden, näin ajattelen. Meillä kotona oli tiukat säännöt ja esimerkiksi kotiintuloajat. Olin kuitenkin tunnollinen lapsi ja noudatin niitä. Vanhempani ovat syntyneet aika pian sodan jälkeen ja se, miten heidät on kasvatettu, on heijastunut myös meidän kasvatukseemme. Kasvatusmetodit olivat sen ajan mukaiset. En ole kuitenkaan kyseenalaistanut sitä, sillä ajattelen, että silloin elettiin sen ajan mallin mukaan. Ei silloin erikseen paljoa puhuttu tunteista tai itses