Siirry pääsisältöön

Viikonloppukuulumisia ja masukuvaa

No niin. Yks viikonloppu taas takana. Tänään vietetään isänpäivää ja onnittelinkin omaa isääni puhelimitse. Isi sai yhteislahjan tyttäriltään ja vaimoltaan. Kuulema lahjakortti timanttihiontaan, niin isi sitä nimitti. :) Miestäni en sen kummemmin muistanut, koska hän on vasta tulossa isäksi. Myöhemmin kyllä ajattelin häntä muistaa jonkinlaisella varustepaketilla. Mutta kaikki ajallaan. 

Niin, viikonlopusta. Ensinnäkin se meni flunssaa parannellessa, ollaan molemmat oltu taudissa koko viikko. Tottakai käytiin myös vähän ulkoilemassakin, jotta saatiin tärkeää raitistakin ilmaa. Muuten viikonloppu onkin mennyt sisätiloissa ja lähes tulkoon vaan koneen edessä istuessa. Olen näpytellyt avoimen yliopiston opintokokonaisuuden kahta viimeistä esseetä oikeen raivolla. Ne pitää palauttaa viimestään ens perjantaina ja nyt toinen niistä, se vaikeempi, on onneks jo valmis. Se käsitteli siis lapsen aivojen kehitystä jas siihen liittyviä riskitekijöitä. Oli muuten aikamoinen haaste tällaselle maallikolle saada jotain selkoo vaikeista lääketieteellisistä termeistä ja ilmaisuista. Muutamankin kerran herra Google oli oiva apu. Alkuviikosta olin jo vaipua epätoivoon esseen suhteen, mutta niin vaan väänsin sen sisulla valmiiks viikonlopun aikana. Oon ittestäni jopa hieman ylpee, samaan syssyyn kun piti tehä vielä muutama edelliseen työpaikkaan liittyvä rästihommakin. Aloitin myös jo toista esseetä, jonka aihe on jo paljon tutumpi ja osa jokaista työpäivää. Se käsittelee nimittäin oppimisvaikeuksia ja niiden yhteyttä käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöihin. Sitä olis aikaa kirjotella perjantai-iltaan, mutta aattelin rutistaa sen kuitenkin valmiiks jo alkuviikon aikana. 

Valvoin myös viime yönä aamukolmeen, mikä ei oo onnistunu piiitkään aikaan. Sain rauhassa kirjotella esseetä, kun ei telkustakaan tullu siihen aikaan enää mitään. Hoidin myös ihmissuhteita soittamalla rakkaalle hanilleni piiiitkän puhelun. Onneks tulee ees soiteltua, koska aikatauluvaikeuksien takia näkeminen jää ihan liian harvinaiseks herkuks. Oli mukava vaihtaa kuulumisia ja pohtia kaikenlaisia tulevaisuuteenkin liittyviä asioita. Hän  valmistuu myös pian ja se, mitä tekee tulevaisuudessa, alkaa olla ajankohtainen ajattelemisen aihe. Mulla on tietty vähän eri tilanne, mutta kyl toi gradun keskeneräisyys vaan painaa aika ilkeesti tuolla takaraivossa. Oon antanut ittelleni aikaa saada se valmiiks tammikuulle asti. Eri asia vain on, miten aikataulut pitävät kutinsa.

Ai niin, pientä painostusta on jo tullut asiasta, kun ei ole masukuvia näkynyt. Tässäpä siis kuvaa tältä päivältä rv 19+0. Alkaa olla jo vähän kokookin. Ihme kyllä, työkaverit entisellä ja nykyisellä työpaikalla eivät kaikki edelleenkään tiiä tai ei ainakaan oo ottanu asiaa puheeks. Mutta eiköhän niille asia selviä jossain vaiheessa. 



                               Tehtiin tänään ekat joulutortutkin ja kylläpä ne maistukin hyviltä.



Kommentit

  1. Oi, kivoja masukuvia :) Hauska seurata etenemistä täältä kaukaakin ;)

    Hyvin kyllä jaksat pakertaa. Mut muista myös levätä ja antaa itelle myös vähän anteeks ja joustoa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)

Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...