Siirry pääsisältöön

Nimiasiaa




Näin Murusen ristiäisten alla voisin miettiä vähän tota nimiasiaa. Odotusaikana kävimme mieheni kanssa lapsen nimeen liittyviä keskusteluja yleensä saunomisen lomassa. Ehdotin hänelle monia nimiä, mutta syystä tai toisesta hän ei tykännyt niistä. Toinen yhteinen ongelma on ja tulee olemaan myös toivottavasti muiden lasten nimien suhteen se, että koulumaailmassa on tullut niin monta nimeä vastaan, joita ei missään nimessä haluaisi omalle lapselleen. Syynä tähän on niiden assosoituminen tiettyihin henkilöihin tyyliin "Ville on vilkas ja itsensä ongelmiin laittava". Olisi niin monta nättiä nimeä, mutta ei niitä voi antaa juuri tuon tietyn mielikuvan takia.

Saatiin kuitenkin saunareissujen lomassa pähkäiltyä sopivia nimiä Muruselle, jonka sukupuoli oli siinä vaiheessa vielä arvoitus. Tytölle ja pojalle saatiin molempia miellyttävä etunimi keksittyä, mutta tokaa nimeä mietittiin ihan viime viikkoihin asti. Mies tosin sanoi, että hänen pitää ensin nähdä lapsi, jotta voi päättää, käykö mietitty nimi sille.

Haluttiin tai ainakin minä halusin poitsulle nimen, mikä ei ole niin yleinen kuin esimerkiksi Ville on. Tutkailtiin netistä nimirekistereitä ja huomattiin, että eipä Muruselle valittu nimi ookaan niin harvinainen, kun ainakin minä olin olettanut. Tieto ei kuitenkaan muuttanut meiän valintaa. Toinen nimi aiheuttikin enemmän päänvaivaa. Haluttiin nimi, joka käy hyvin yhteen valitun etunimen kanssa ja loppujen lopuksi jäljelle jäi kolme hyvää, joiden suhteen käytiin keskustelua. Erään kävelyreissun aikana toinen nimi tuli kuitenkin päätettyä ja se oli miehen päätös. Etunimi on taas ehkä enemmän mun päättämä, vaikka asiaa mietittiinkin yhdessä.

Meiän sukunimi vaikutti myös päätökseen, sillä tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa ei mielestämme käy mikään kovin eksoottinen ja vaikeesti lausuttava nimi. Murusen pappa ehdotti pojalle nimeä Ilmari ja ystäväpariskuntamme oli taas Laurin kannalla. Ei kuitenkaan valittu kumpaakaan niistä. :)

Aina on myös hyvä muistaa, että lapsi tulee kantamaan nimeä tulevaisuudessakin, joten joku Brooke tai Ridge-tyyliset ei oo ehkä kaikkein järkevin valinta. Meiän mielestä, joku muu voi olla toista mieltä.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...