Siirry pääsisältöön

Aikaisia herätyksiä

Kuten minut tuntevat tietävät, en ole todellakaan aamuihminen. Mutta pakon edessä ei oo vaihtoehtoja, jos joku/jotkut odottavat minua jonnekin jo aikaisin aamusta, silloin on vaan mentävä.

 Tehdessäni sijaisuuksia olen herännyt monena aamuna siihen, kun puhelin soi ja pyydetään töihin. Olen ollut valmis lähtemään ja ollut töissä niin nopeasti, kuin vain on mahdollista. Eräälläkin viikolla olin neljällä eri koululla ja vieläpä eri puolilla kaupunkia sijaistamassa. Se vaatii tietynlaista luonnetta, että jaksaa jatkuvaa paikan vaihtumista ja koulujen erilaisia käytäntöjä. Olen huomannut, että esimerkiksi yleiset käytännöt ovat koulukohtaisia. Jollakin koululla välituntivalvonta saattaa kestää jopa 25 minuuttia, ja sen ajan saa yleensä viettää omien ajatuksiensa kanssa, koska toinen valvoja kiertelee omia polkujaan. Ei näin. Tykkään siitä, että saan välituntien aikana jutella niitä näitä toisten opettajien kanssa. Tuntee olonsa tervetulleeksi, jos ei joudu jonnekin nurkkaan yksin istumaan. Mutta ihmiset ja koulut ovat erilaisia ja se on vain hyväksyttävä, jos haluaa sijaistaa.

Otsikkokin kertoo, että olen joutunut/saanut herätä normaalia aikaisemmin. Lauantaiaamuna olin lähtövalmiina klo 8, kun matka Educa-messuille alkoi. Väsytti ja ketutti herätä vapaa-aamuna noin aikaisin, mutta halusin kuitenkin messuilemaan ja näinpä reissulla myös yhtä ystävääni. Olin ekaa kertaa messuilla ja aika lensi siivillä. Emme ehtineet kierrellä, nähdä ja kuulla kaikkea, mitä olisimme halunneet. Priorisoimme ohjelmaa, mutta se ei riittänyt. Hauskaa kuitenkin oli. Saldoksi jäi monta mukavaa hetkeä sijaiskollegani kanssa, aimo kasa kirjoja ja erinäisiä esitteitä ym. Kyniä ja karkkeja emme ehtineet haalia kuin muutaman. Harmi sinänsä.

Aikainen herätys on myös huomen aamuna. Sain odotettua aikaisemmin postia sairaalalta. Kirje tuli viime viikolla ja labrakokeet käyntiä varten pitää ottaa viimeistään viikkoa ennen käyntiä. Eli siis aikataulujen vuoksi herään aamulla klo 6 ja menen jonottamaan labraan seitsemäksi. Kaikki aamuajat olivat jo menneet, kun tiedustelin asiaa kutsun saatuani. No, päästäänpähän asioissa taas eteenpäin. :) Lääkärin puheille pääsen jo ensi viikolla, eli omalääkäri laittoi asioihin kunnolla vauhtia. Kerrankin voi antaa pisteet terveyskeskuksen toiminnalle.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tänään koulullamme vieraili puheterapeutti, joten minun piti olla pirteänä jo aikaisin. Kolme tuntia meni ja saatiin tarkastettua ne oppilaat, jotka pitikin saada. Samalla minulle annettiin hyviä jatko-ohjeita opetusta varten. Ilmeisesti olin osannutkin opettaa jotain, koska en saanut moitteita. Ilman koulutusta puheopetus on mielestäni varsin haastavaa hommaa. Seuraava hommani on tehdä jonkunlainen selko materiaalien sekamelskasta, sillä sitä on monessa paikassa ja aivan sikin sokin. Kunhan tässä ehtii, tunnit eivät meinaa riittää ylimääräseen hommaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...