Siirry pääsisältöön

Työntäyteinen viikko jo tähän mennessä

Huomasin, että oon päivittäny blogia viimeks perjantaina, joten päätin korjata asian. Viikonloppu meni aika hujauksessa, eikä tullu ees tehtyä mitään erikoista. Lauantaiaamuna vietiin tavaraa kirppikselle (tuotto ei oo ollu mitenkään päätä huimaavaa...) ja muuten oltiinkin vaan kotosalla, tosin kävin kartuttamassa kaupungin varoja myöhästymismaksujen muodossa. Jotenkin noi kirjat vaan tuppaa unohtuun palauttaan ajoissa. Onneks mein kirjastontäti on tosi mukava ja jopa muistaa nimenkin. Pienen kirjaston etuja. Sunnuntain käytiin kannustaan Suomi-poika voittoon futsalissa. Kyseessä siis oli esikarsintaturnaus EM-kisoihin. Ihan hauska oli kattella ja miettiä samalla sääntöjen kiemuroita.

Maanantain alko uus työviikko ja kaikenlaista hommaa on riittäny ihan tarpeeks. Erilaisia oppilasasioita ja muita paperihommia. Puheopetuksia ja enkkua, matikkaa ja äikkää. Niistä mun viikot koostuu. Työpäivät ovat lyhyitä, mutta aikaa menee lisäks just noihin paperihommiin, tuntien suunnitteluihin ja materiaalin etsimiseen. Kovasti oon tykänny työstä, enkä usko, että esimiehilläkään on mitään huonoa sanottavaa. Tunnollinen työntekijä, se on ollut monen työnantajan arvio. Välillä teen asioita hieman liikaakin, koska en esim. halua jättää hommia kesken, vaan teen ne valmiiks, vaikka ne veiskin aiottua enemmän aikaa.

Huomenna olis opettajan kokous. Toivottavasti siellä saatas käytyä läpi kaikenlaisia käytännön asioita, jotka näin sjiaisopettajan kannalta olis varsin oleellisia tietää, kuten välkkävalvontoihin liittyvät jutut. No, ne selviää ehkä huomenna. Mukava piristys tähän viikkoon on lauantainen EDUCA-reissu. Samalla olis tarkotus nähdä myös yhtä ystävää pitkästä aikaa. viimeks nähtiin meiän häissä.

Olin ihan unohtaa. Olen myöskin kirjotellut parisen sivua gradutekstiä. Se on jo hyvä alku. Töitten ohella vaan ei viikolla ihan hirveesti jaksa/ehi sitä tehä, mutta viikonloput ja lomat sit sitäkin tiiviimmin. Alkuperänen suunnitelma oli, että saisin haastattelut ym. tutkimukseen liittyvät jutut tehtyä helmikuun aikana ja se olis vieläkin tavotteena. Vaatii vaan paaaaljon töitä. Jospa se siitä. Saisin vihdoinkin ne maisterin paperit ja pikkasen palkkakin nousis.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...