Siirry pääsisältöön

Kuka minä olen?

Täällä kirjoittelee kolmekymppinen tyttönen, joka työskentelee tällä hetkellä epäpätevänä erkkaopena peruskoulussa. Asustelen tuoreen aviomieheni kanssa kerrostalokolmiossa kahden kattisemme kanssa. Opintoni ovat gradua vaille valmiit. Luultavasti ainakin osa tämän kevään teksteistä käsittelee jonkinasteista graduahdistusta. Olen asettanut itselleni tavoitteeksi saada työni valmiiksi viimeistään kesällä. Yritän saada sitä tehtyä myös työn ohessa alkuvuoden aikana. Minusta tulee siis kasvatustieteiden maisteri.

 Sydäntäni lähellä on penkkiurheilu ja meillä se olen minä, joka seuraa lähes kaikkea urheilua. Sydämeni on mustavalkoinen eli seuraan ahkerasti jääkiekkoa ja erityisesti turkulaisten tekemisiä, vaikka en ole koskaan asunutkaan Turussa. Tällä viikolla olen katsellut Suomen naisten ja miesten otteita hiihdon ja mäkihypyn lisäksi myös ampumahiihdossa. Muuten käyn pari kertaa viikossa pelailemassa sählyä opiskelu- ja työkavereiden kanssa. Siellä on tärkeintä hauskanpito, eikä se, kuinka monta maalia pelin aikana tehdään ja kuka ne tekee.

Olen innostunut vasta nyt "vanhemmalla iällä" neulomisesta ja tämän syksyn aikana on valmistunut yhdet lapaset ja toinen villasukkapari on kesken. Se on mukavan rentouttavaa puuhaa töiden ja kouluhommien ohella. Tottakai tapaan vapaa-aikana myös kavereitani. Silloin vietämme yhdessä aikaa kenties saunoen, rupatellen (juoruillen) ja erilaisia lautapelejä pelaillen. Valitettavasti aikataulujen yhteen sovittaminen ei ole aina helppoa, varsinkin, kun kaikki läheisimmät ystäväni eivät edes asu samalla paikkakunnalla.

Viihdyn hyvin, tai pikemminkin viihdymme hyvin kotona. Täällä on mukava seurailla kattimusten tekemisiä ja vaan olla. Kattella vaikka telkkaa tai keskustella esimerkiksi koulumaailmaan liittyvistä asioista, sillä myös mieheni on opetusalalla,  hän valmistuu matikanopeksi.  

Ja tottakai, koska täytän tänä vuonna jo 30 ( mieheni on minua viisi vuotta nuorempi), alkaa mielessä olla myös perheenlisäys. Tällä hetkellä niitä jarruttavat sijaisuuteni lisäksi myös päivittäinen lääkitykseni. Olen sairastanut jo useamman vuoden epilepsiaa, tosin kohtauksettomana vuodesta 2006. Sain riesakseni, tai ainakin se ilmeni, ensimmäisen lääkkeen aikana PCO:n, minkä vuoksi lääke oli pakko vaihtaa. Toivon, että vielä tänä vuonna saan  alkaa odottaa vauvaa ja tuntea pieniä potkuja vatsassani.

 Tässä kattimukset pentuina, syksyllä -09

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...