Siirry pääsisältöön

Käsitteiden viidakossa

Työarki on täynnä erilaisia käsitteitä. Osaentuudestaan  tuttuja, mutta paljon myös uusia.

OPS
Opetussuunnitelma. Tähän törmää viikottain. Opetus tulisi suunnitella sen mukaan. Monta erilaista: valtakunnallinen, joka määrittää raamit opetukselle yleensä, kuntakohtainen: kaupungin tai kunnan näkemys asiasta ja erilaisista painotuksista ja koulukohtainen eli jokainen koulu rakentaa oman opsinsa, omien resurssiensa mukaan.

OHR eli oppilashuoltoryhmä
Rehtori, erityisopettaja, koulupsykologi, -kuraattori ja -lääkäri pohtivat oppilaisiin liittyviä asioita. Kyseessä voi olla erilaiset oppimiseen liittyvät ongelmat, kuten esimerkiksi läksyjen tekemättömyys ja huono motivaatio, tai muuten oppilaan elämään vaikuttavat asiat, kuten perhetilanne (asuuko kotona, millaiset vanhemmat on ja miten huolehtivat lapsesta) tai oppilaan vapaa-ajanviettoon liittyvät asiat. Uuden lain mukaan oppilaiden vanhemmille on ilmoitettava aina, jos oppilaan asioita käsitellään ohr:ssä. Tämä saattaa aiheuttaa välillä ongelmia.

HOJKS
Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma. Perusopetuslaki velvoittaa laatimaan erityisopetukseen siirretylle tai otetulle oppilaalle,jotta hän voi saada helpotusta eri aineiden opiskeluun (matematiikka, äidinkieli jne.)  Vanhemmat tulevat mukaan laatimaan hojksia.
                                                                             (Perusopetuksen ops-perusteet)

R- ja S- vikojen nimitykset: 
lateraalinen, interdentaalinen, uvularinen, laterofleksinen, frikatiivinen

KIELIJUMPPAA:
puheopetuksen aluksi: rulla, lärpättely, kuppi, kouru, lehmänkello, sammakko jne. Lämmitellään kieltä, jotta äänteen harjoittelu onnistuisi paremmin.

KURAATTORI
Koulun sosiaalityöntekijä, joka toimii yhteistyössä kodin, oppilaan ja opettajan ja koulun muun henkilökunnan kanssa. Oppilashuoltoryhmän jäsen. Kuraattori voi tukea yksittäistä oppilasta esimerkiksi koulunkäynti-ongelmissa, kotitilanteiden ratkomisessa tai oppilaan henkilökohtaisten ongelmien selvittämisessä. Koulukuraattoreita on tälläh hetkellä liian vähän, vaikka tarve on valtavan suuri.

MAMU-OPPILAAT
Maahanmuuttajia on koulussamme paljon. Heidän opetuksensa järjestäminen on varsin haasteellista, koska heidän tulee saada kotikielensä ja oman uskontonsa opetusta. Tuntien sijoittaminen koulupäivän lomaan ei ole helppoa. En edes tiedä, mistä kaikkialta koulumme oppilaat ovat kotoisin.


Ainakin nuo käsitteet kuuluvat jokaiseen työpäivääni. Haastavaa, etten sanoisi. :) Paljon pitää ottaa itse asioista selvää, mutta niin varmistaa sen, että on ymmärtänyt asian. Onneksi meidän koulussamme voi huoletta kysyä toiselta opettajalta, jos ei tiedä tai ymmärrä jotakin asiaa. Apu on siis käden ulottuvilla, jos sitä haluaa ottaa vastaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...