Siirry pääsisältöön

Hieman erilainen työpaikka


Alotin eilen työt uudessa paikassa, kävin siellä vaan ennen hiihtolomaa näyttäytymässä ja saamassa pikaset ohjeistukset vakkarilta. Mä tykkään pitää kirjaa tuntien tekemisistä, joten ostin paksun vihkon vaan sitä varten ja samalla reissulla löysin myös pari varapyyhekumia laukkuuni.

Vielä ei voi kunnon vertailuja tehä, mutta on toi aika erilainen koulu ku mikään aiempi. Hieman syrjässä, ykssarjanen koulu, oppilaita reilu 100. Välitunnin loputtua soitetaan lehmänkelloo, koska mitään erityistä välituntikelloo ei oo. Oppilailla on iso piha, jolla viettää välituntia. Pihassa on kunnon liukumäki, jota oppilaat laskivat liukureilla tai ihan pyllyllään. Tällasia huomioita tein ekan välkkävalvontani aikana.

Lähin hyvissä ajoin ajelemaan töihin, ettei vaan tulis kiire ja olisin varmasti ajoissa. Olin koulun pihassa kasin aikaan eikä paikalla ollu vielä muita opettajia. Ovet oli kuitenki auki, joten kävin tsekkaan pikaseen mun työhuoneen ja tavarat, joita vakkari oli jättäny mua varten. Koulurakennuksia on kolme. Vanhassa kivirakennuksessa sijaitseva opehuone on kaksosanen, hyvin tunnelmallinen paikka. Toisella puolella on nojatuoleja ja sohva ja toisella on sit iso ruokapöytä, jonka ääressä useimmiten vietään välitunnit pulisten kaikenlaista. Kuulin työhuoneeseeni, kun joku meni opehuoneeseen, joten pääsin itekin tsekkailemaan ihmisiä ja kuuntelemaan, mitä mun tulis tehdä tai miten toimia kunkin opettajan tunnilla. Opettajat vaikuttaa tosi mukavilta ja on ollu helppo päästä mukaan porukkaan. Sain myös työavaimet ja nyt pääsen kulkemaan helposti rakennuksesta toiseen ja tänään pitäs todennäkösesti saada myös tunnukset tietokoneelle.

Lapset vaikuttaa myös tosi mukavilta. Ekalla tunnilla oppilaat tuli mun luokkaan ja luettiin heidän kanssaan tekstiä, tuntu jotenki nii mukavalta päästä heti kiinni töihin. Toka tunti oli vastapäisessä atk-luokassa pienten ykkösten kanssa. Ensiks oppilaitten piti kirjautua koneelle ja harjotella samalla oman tunnuksen ja salasanan kirjottamista. Mä kiertelin ympäri luokkaa ja autoin oppilaita tarvittaessa. Valtaosa heistä osas jo lukee, mutta ei ihan kaikki. Oppilaat teki opitista äikän tehtäviä omaan tahtiinsa. Seuraavalla tunnilla menin luokkaan seuraamaan tokaluokkalaisten matikan tuntia ja samalla oppilaita. Sain opelta hyviä neuvoja ja ohjeita ja havaitsin myös muutaman "mun oppilaan". Kutosten äikässä harjoteltiin sijamuotoja ja oppilaat teki tosi rauhallisesti ja hiljaa tehtäviä omaan tahtiinsa. Vikalla tunnilla mulle tuli pari nelosluokkalaista ja heiän kanssaan harjoteltiin äikkää.

Koulu on pieni verrattuna kouluun, jossa oon työskennelly kaikkein eniten, koska siellä on useempi sata oppilasta. Oppilaissa oon huomannu jo eroja, mutta osittain ne kyllä johtuu kaupunginosastakin. Oppilasaines eroo hirmu paljon jo pelkästään eri koulujen välillä.

Kaipaan kuitenki jo nyt niin tuttuja ja turvallisia työkamuja tolta toiselta koululta. Hetki menee varmaan sopeutuessa, mutta onneks noi opet nykysessä työpaikassanikin ovat todella avuliaita ja ymmärtäväisiä.

Tosin tämä on vasta puolitotuus työstäni, osan viikosta vietän toisella koululla ja sieltä en osaa sanoo vielä yhtään mitään. En oo ees ikinä käyny siellä, mutta uskon kuitenki löytäväni perille.

Mielenkiintoinen ja opettavainen kevät on varmasti tulossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...