Siirry pääsisältöön

Kaikenlaisia asioita


Blogi on ollu päivittämättä taas luvattoman kauan. Mut nyt aattelin kirjotella jotain. Tässä on ehtiny tapahtua monenlaisia asioita. Kerroin aiemmin työstäni, jossa viihdyin hyvin. Perjantaina oli virallisesti viimenen työpäiväni, joten sain edes osan hiihtolomasta palkkaa. Hiihtolomaan siis päätty mun työsuhde resurssiopena/erkkana. Kovasti jään kaipaamaan varsinkin toisen koulun työkavereita ja tottakai myöskin oppilaita. Osa heistä oli varsin haasteellisia, mutta kuitenkin heidän kanssaan oli mukava työskennellä. Alakoulun oppilaista en tunne huolta, mutta toisin on yläkoulun oppilaiden kanssa.

Mä pidin pienelle ryhmälle omat äidinkielen ja matematiikan tunnit, yhteensä kuus tuntia viikossa. Edettiin siellä eri tavalla kuin luokassa, tahti oli myös heille sopiva, vaikka äikässä tehtiinkin samoja asioita kuin muu porukka yhdessä aineenopettajan kanssa. Matematiikan opetuksessa oli toisin. Me käytiin pienen, kolmen oppilaan ryhmän, kanssa läpi alakoulun vitos-kutosten tärkeimpiä asioita: kertotauluja, jako- ja kertolaskuja allekkain ja murtolukuja. Muut eteni seiskaluokan painoalueitten tai normaaliopsin mukaan. Huomisesta lähtien on kuitenkin toisin. Myös pienen ryhmän tunneista vastaa aineenopettaja, vaikka koulunkäynninohjaaja todennäköisesti tuleekin pitämään ne tunnit. En epäile, etteikö ohjaaja pystyisi siihen, sillä hän oli minulla yhellä tai kahella tunnilla mukana. Ongelma on se, ettei yksi aikuinen riitä kolmelle oppilaalle, koska heidän taitotasonsa eroaa niin paljon toisistaan.

Tosin sehän ei oo enää mun ongelma, mut silti mua harmittaa, että tässä kävi näin. Oppilaat siinä kuitenkin kärsii eniten. Miksi? Syynä on kaupungin säästöt. Ei ole rahaa palkata mua enää loppukevääks, vaikka tarvetta olis ollu. En aina ymmärrä näitä ratkasuja, mutta pakko on vaan sopeutua. Luulen, että mulle kuitenkin riittää töitä myöskin loppukevääks. Ilmottauduin siis rekryyn, uusin rikosrekisteriotteeni (siitäki pitää pulittaa 15 e puolen vuoden välein, mikä on mun mielestä törkeetä) ja laittelin viestiä tuttujen koulujen rekseille ja kanslisteille.

Mein Murunen on kasvanu ja kehittyny kovasti. Pituutta on varmaan 85 cm, koska tuntuu siltä, että poika yltää koko ajan vaan korkeemmalle ja jatkuvasti saa olla siirtelemässä kiellettyjä tavaroita aiempaa ylemmäs. Kynät, erityisesti värikynät, tussit ja mustekynät, on suosikkeja. Niillä on kiva piirrellä luvallisesti paperille (kuusia on tullu piirrettyä aika monta, jostain syystä pojan suosikkeja on kuusi ja tähti) ja tietysti ilman lupaa lattiaan, pöytään ja sohvaan. Ollaan myös miehen kanssa huomattu, että on aivan sama, komentaako poikaa ja kahta kissaa. Molemmat toimii samalla tavalla, eli ei ota puhetta kuuleviin korviinsa ollenkaan. Kieltää saa siis ja koko ajan. Kaikki kielletty tottakai kiinnostaa ja äitin ja isin hermot on välillä aika tiukilla, kun mikään ei mee perille. Hellan levyt on pakko laittaa päälle joka päivä, joten kun poika lähtee keittiön suuntaan, on paras käyä kattomassa, onko poika taas laittamassa levyjä päälle. Huomasin nimittäin yhtenä päivänä, että kolme levyä oli ollu jo jonkun aikaa päällä. Onneks ei kuitenkaan ehtiny sattua mitään.

Puhe on myös kehittyny paljon tässä lähiaikoina. Ensinnäkin poika puhuu koko ajan. Uusia sanoja tulee lisää, mutta tällä viikolla poika on oppinu sanomaan jopa kolmesanasia lauseita, esimerkiks Tässä on (pojan nimi), missä Pontus/Happu? Kehitystä tulee siis huimasti. Samoin liikkuminen on koko ajan vaan nopeempaa, juoksemalla on kiva mennä joka paikkaan. Ongelmana on, että poika lähtee useimmiten täysin päinvastaseen suuntaan, mihin oltas menossa. Onneks meillä ei oo autotietä ihan vieressä, mutta silti pitää olla jatkuvasti myös silmät selässä.

Vielä nukkumisesta. Poika nukku jo kauan hyvin ja omassa huoneessa omassa sängyssä yönsä. Nyt ei. Viimesen kuukauden poika on nukkunu meiän vieressä ja yöt on ollu tosi vaihtelevia. Viime yönä poika huuti varmaan tunnin putkeen. Syy ei oikeen selvinny, mutta ehkä se oli se aamulla pottaan väännetty valtava kakka, joka oli jääny jonneki jumiin. Mä siirryin olkkarin sohvalle nukkumaan sillon kahen maissa, kun huuto alko, jossain vaiheessa hain korvatulpat, kun en saanu unta muuten. Heräsin kasin maissa huonosti nukkuneena, mutta kävin "vapauttamassa" vielä huonommin nukkuneen miehen jatkamaan uniaan. Siirryttiin pojan kanssa olkkarin sohvalle ja huuto lakkas saman tien, kun poika sai päänsä tyynyyn. Kun poika heräs kympin maissa, mistään huudosta ei ollu enää tietookaan, vaan poika oli oma ilonen ittensä.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...