Siirry pääsisältöön

Kesäkuun tekemisiä kuvien kera

Edellinen teksti on jo alkukuulta, mutta en vain ole ehtinyt/jaksanut kirjotella uutta tekstiä aiemmin.Sen verran paljon on ollu kaikenlaista tekemistä kuluvan kuun aikana. Joka viikonloppu ollaan oltu jossakin.

Kattiset paossa aurinkoo

Lakkiaisviikonloppua vietettiin Murusen isovanhempien luona Vammalassa, juhlittiin miehen serkkua ja nautittiin yhdessäolosta. Siltä reissulta ei oo ollenkaan kuvia, koska kamera jäi kaikessa kiireessä kotiin.

Juhannusvieras

Seuraavana viikonloppuna siskonpoika sai nimen. Ilma oli mitä mainioin, paitsi autoilun kannalta. Kuuma auto ja pieni lapsi ei oo kovin toimiva yhdistelmä. Saman reissun aikana huomattiin myös ettei poika enää viihdy pitempiä matkoja yksin takapenkillä, vaan jomman kumman meistä on viihdytettävä poikaa matkan aikana. Todennäkösesti en oo lähössä siis pojan kanssa kahdestaan moikkaamaan Savon mummia ja pappaa eli mun vanhempia, ja muita sukulaisia.


Murunen poseeraa ikkunan edessä, kuvassa näkyy myös serkkutytön jalka.

14.-16.6 viikonlopun poika vietti Vammalan isovanhempien hoivissa. Perjantaina ajeltiin Murusen ja tarvittavien tavaroiden, kuten rattaiden ja vaatekassin kanssa sinne ja sunnuntaina isovanhemmat toivat pojan takas kotiin. Vietettiin siis pitkästä aikaa viikonloppu ilman poikaa ja teki muuten hyvää. Yöunet jäi kuitenkin aika vähiin, sillä koko lauantaipäivä juhlittiin mun toisen kaason ja miehen bestmanin, rakkaiden ystävien häitä. Ekaks parin avioliitto siunattiin juhlallisesti komeiden musiikkiesitysten saattelemana kirkossa, sit oli hääjuhlan vuoro erilaisine ohjelmanumeroineen ja loppuilta vietettiin pienemmällä porukalla muun muassa karaoken, saunomisen ja uinnin parissa. Hauskaa oli, taksi kiikutti meiät kotiin kolmen maissa sunnuntaiaamuna.  Poika palas isovanhempien hoivista iltapäivällä hyvin pirteenä ja hyväntuulisena kun taas me vanhemmat oltiin vielä hieman väsyneitä edellispäivän juhlista.

Komia Tuomiokirkko ja bongaapa kuvasta myös mut
Hääpaikalta
Juhannus meiän piti viettää ihan kotosalla oman perheen kesken, mutta mentiin kuitenkin yheks yöks taas Vammalaan. Se oli mahollista meiän ihanan naapurin ansiosta, kun hän suostu hoitamaan meiän kattisia sen aikaa. Vammalassa saunottiin, syötiin hyvin ja paljon, väisteltiin paarmoja, nautittiin kauniista Suomen kesästä ja käytiin myös testaamassa uusi frisbeegolf-rata. Sitä ei päästy koskaan loppuun, vaikka mentiin jatkamaan kesken jäänyttä kierrosta vielä seuraavana päivänä. Oli sen verran haasteellinen ja rankka maasto. Mukavaa oli kuitenkin.


Mökkitunnelmia

Tulevan viikonlopun suunnitelmat on vielä auki, mies on poikkeuksellisesti myös lauantain töissä. Todennäkösesti lähetään poitsun kanssa kierteleen naapurikunnan kirppareita isin työpäivän aikana. Sunnuntaina kelistä riippuen ollaan joko vaan kotosalla ja mä teen graduun tarvittavia korjauksia tai sit mennään rannalle, uidaan ja nautitaan kesästä. Näkee sit.

Sohvalle kiipeemässä. Taas. :)

Ajattelin kirjotella seuraavaks ajatuksia kotiäitiydestä ja tehä jonkinlaista koontia 1-vuotiaasta Murusesta tottakai kuvien kera.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...