Jatkan vielä samasta aiheesta kuin viimeksi. Viime viikolla työskennellessäni pienten oppilaiden kanssa pystyin aistimaan heidän onnistumisen elämyksensä. Pidin heille sanelun ja heidän tuli kirjoittaa vastaukset paperille. JOkainen tuli näyttämään sanansa minulle, kun oli saanut ne kirjoitettua. Virheitä ei jätetty korjaamatta, vaan jokainen niistä korjattiin ja opeteltiin samalla oikeinkirjoittamisen jaloa taitoa. Oppilaat lähes kilpailivat keskenään siitä, kuka saa kirjoitettua sanan kerralla oikein. Eräs oppilas oli hyvin riemuissaan, kun hänen sanansa oli täysin oikein jo ensi yrittämällä. Ilmeet ja eleet kertoivat enemmän kuin tuhat sanaa. On hieno hetki, kun oikeinkirjoittamisen kanssa kamppaileva kirjaimia pois unohteleva oppilas saa kokea onnistumisen elämyksiä.
Mielestäni on erittäin tärkeää, että jokainen oppilas, myös se hieman heikommin menestyvä tai huonosti motivoitunut, saa tarvitsemaansa positiivista palautetta. Kannustaminen ja kehuminen palkitsee aina. Olisi myös hyvä muistaa se, ettei kukaan ole virheetön, edes opettaja. Virheitä tulee, mutta ne voi myös korjata. Kannustan kirjoitusvirheiden kanssa taistelevia oppilaita yrittämään ja tekemään parhaansa. Ketään ei saa lannistaa moittimalla hänen huonoa käsialaa, mutta häntä voi kehottaa jatkamaan harjoittelua, koska vain sen kautta kirjoittaminen tulee sujuvammaksi.
Toinen esimerkki arjen pienistä iloista on tältä päivältä. Annan yhdelle oppilaalle tukiopetusta lukemisen ongelmien vuoksi. Luemme yhdessä oppilaalle mieluisaa kirjaa vain sen verran, kuin hän jaksaa lukea ja sen jälkeen oppilas pääsee pelaamaan Ekapeliä. Aluksi häntä arvelutti jäädä koulupäivän jälkeen harjoittelemaan lukemista, mutta nyt tänään hän oli todella innoissaan. Ekapelistä on tehty lasta motivoiva ja sen tehtävät innostavat lasta oppimaan lisää. Oppilas voi olla ylpeä itsestään ja omista saavutuksistaan. Oppilas ei ollut tyytyväinen erään tehtävän tulokseen, koska virheitä oli tullut niin paljon, vaikkakin niitä oli vähemmän kuin aiemmalla kerralla, mutta sitkeästi hän jatkoi pelaamista. Aika jopa loppui kesken, kun peli oli niin mielenkiintoisessa kohdassa menossa. Olen tyytyväinen, että voimme harjoitella oppilaan kanssa lukemista häntä innostavalla tavalla. Hän tulee hyvällä mielellä ja motivoituneena tekemään seuraavia tehtäviä.Se on mielestäni kuitenkin tärkeintä. :)
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)
Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.