Siirry pääsisältöön

Arjen pieniä iloja II


Jatkan vielä samasta aiheesta kuin viimeksi. Viime viikolla työskennellessäni pienten oppilaiden kanssa pystyin aistimaan heidän onnistumisen elämyksensä. Pidin heille sanelun ja heidän tuli kirjoittaa vastaukset paperille. JOkainen tuli näyttämään sanansa minulle, kun oli saanut ne kirjoitettua. Virheitä ei jätetty korjaamatta, vaan jokainen niistä korjattiin ja opeteltiin samalla oikeinkirjoittamisen jaloa taitoa. Oppilaat lähes kilpailivat keskenään siitä, kuka saa kirjoitettua sanan kerralla oikein. Eräs oppilas oli hyvin riemuissaan, kun hänen sanansa oli täysin oikein jo ensi yrittämällä. Ilmeet ja eleet kertoivat enemmän kuin tuhat sanaa. On hieno hetki, kun oikeinkirjoittamisen kanssa kamppaileva kirjaimia pois unohteleva oppilas saa kokea onnistumisen elämyksiä. 

Mielestäni on erittäin tärkeää, että jokainen oppilas, myös se hieman heikommin menestyvä tai huonosti motivoitunut, saa tarvitsemaansa positiivista palautetta. Kannustaminen ja kehuminen palkitsee aina. Olisi myös hyvä muistaa se, ettei kukaan ole virheetön, edes opettaja. Virheitä tulee, mutta ne voi myös korjata. Kannustan kirjoitusvirheiden kanssa taistelevia oppilaita yrittämään ja tekemään parhaansa. Ketään ei saa lannistaa moittimalla hänen huonoa käsialaa, mutta  häntä voi kehottaa jatkamaan harjoittelua, koska vain sen kautta kirjoittaminen tulee sujuvammaksi. 

Toinen esimerkki arjen pienistä iloista on tältä päivältä. Annan yhdelle oppilaalle tukiopetusta lukemisen ongelmien vuoksi. Luemme yhdessä oppilaalle mieluisaa kirjaa vain sen verran, kuin hän jaksaa lukea ja sen jälkeen oppilas pääsee pelaamaan Ekapeliä. Aluksi häntä arvelutti jäädä koulupäivän jälkeen harjoittelemaan lukemista, mutta nyt tänään hän oli todella innoissaan. Ekapelistä on tehty lasta motivoiva ja sen tehtävät innostavat lasta oppimaan lisää. Oppilas voi olla ylpeä itsestään ja omista saavutuksistaan. Oppilas ei ollut tyytyväinen erään tehtävän tulokseen, koska virheitä oli tullut niin paljon, vaikkakin niitä oli vähemmän kuin aiemmalla kerralla, mutta sitkeästi hän jatkoi pelaamista. Aika jopa loppui kesken, kun peli oli niin mielenkiintoisessa kohdassa menossa. Olen tyytyväinen, että voimme harjoitella oppilaan kanssa lukemista häntä innostavalla tavalla. Hän tulee hyvällä mielellä ja motivoituneena tekemään seuraavia tehtäviä.Se on mielestäni kuitenkin tärkeintä. :)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...