Siirry pääsisältöön

Uusia alkuja

 Vaikka tää sama kuva on ollu jo aiemmin, halusin laittaa silti uudestaan.

Rakas Murunen ja Pontus-nalle

Tämä syksy tuo tullessaan jälleen uusia alkuja. Mies alotti vakinaisissa hommissa elokuun alusta ja samaan aikaan Murunen alotti perhepäivähoidon. Mä elän gradun jälkeistä aikaa, uusi alku tavallaan sekin.

Mies jätti ainakin väliaikaisesti oman alansa työt ja jatkaa kesätyöpaikassaan, mutta nyt vakinaisena ja eri tittelillä. Huh, mikä helpotus toi vakityö. Parantaa huomattavasti meiän taloudellista tilannetta, koska mä oon ollu koko kesän pojan kanssa kotona enkä oo tienannu käytännössä mitään. Velkaa meillä on kuitenkin jonkun verran ja muutenkaan eläminen ei oo halpaa. Mä oon tällä hetkellä ilman rahaa, kun kodinhoidontuki lakkas Murusen alotettua perhepäivähoidon. Mun tuloihin tulee kuitenki muutos vielä tän kuun aikana, kun kouluissa aletaan tarvita sijaisia.

Murunen alotti tosiaan perhepäivähoidossa pikkasen vajaa 1v ja 4 kk ikäsenä. Samalla hoitajalla on Murusen lisäks kolme lasta, jotka kaikki on kahen vuoden molemmin puolin. Vilskettä ja vipinää siis riittää varmasti. Ekana päivänä käytiin vaan tutustumassa ja leikkimässä pihalla muitten hoitolasten kanssa. Seuraavana aamuna jätin Murusen leikkimään toisten hoitolasten kanssa ja hain kotiin nukkumaan. Samoin jatkettiin viime viikon alku, paitsi Murunen piti viiä hoitoon jo aamupalalle ennen kasia. Keskiviikosta lähtien Murunen on ollu täyttä päivää ja haettu 15-16 välillä. Onhan poika vielä pieni, mutta suht hyvin on kuitenki menny.

Viime viikolla poika jäi aamusin huutamaan, kun lähin pois, mutta joka aamu on menny edellistä paremmin. Tänä aamuna Murunen vähän koitti itkee, mutta siinä se. Meiän ja hoitotätin turva ja pelastus on ollu tutti ja rakas Pontus-nalle. Ne lohduttaa Murusta, kun tulee huono hetki. Muuten hoidossa on menny kaikki hyvin. Poika syö isoja annoksia ja nukkuu kahen-kolmen tunnin päikkäreitä. Murunen saa hoidossa myös välipalan, jos herää tarpeeks ajoissa, joten siitäkään ei tartte kotona huolehtia.

Nykysin meillä myös herätään paaljon aikasemmin ku aiemmin. Ei nukuta enää kymmeneen eikä ees yheksään, vaan herätään seiskan ja puoli kasin maissa. Murusen rytmejä ei kannata sekottaa, kun ne on nyt suht ok. Eihän ketään meistä kiinnostas nousta noin aikaseen, mutta mieskin lähtee jo seiskaks töihin ja Murusen ois hyvä olla hoidossa kasiin mennessä, nii ei oo paljoo vaihtoehtoja. Mies toteski viime viikolla, että jotenki sitä ehtii tehä paljon enemmän asioita, kun herää niin paljon aiemmin ku ennen.

Nii, gradu on tosiaan palautettu ja painossa. Jotain hämminkiä on kuitenki painamisen kanssa, kun kone ei suostu syystä tai toisesta tulostaan mun gradua. Selvitellään siis asiaa illemmalla miehen kanssa. Mut työ on kuitenki palautettu ja kypsäriin oon menossa parin viikon päästä. Voin siis sanoo, että valmistun tänä syksynä. Vihdoin. Uusi alku siis sekin.

Joka kouluvuosi on aina uusi alku. Kaikki alkaa puhtaalta pöydältä, ei muistella vanhoja. Tarkotan siis, että opettajien ja oppilaiden tulis kyetä alottamaan uusi kouluvuosi iloisin ja avoimin mielin, jos se suinkin vain on mahdollista. Odotankin innolla alkanutta kouluvuotta, josta toivottavasti tulee myös työntäyteinen. Ja samalla rahapussi saa myös mukavasti täytettä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...