Tämä teksti on kirjotettu jo melkein kuukaus sitten. Julkasen sen kuitenkin vasta nyt. Tästä aiheesta löytyy varmasti mielipiteitä, joten voitte aivan vapaasti kertoo oman kantanne. :) Vastailen mielelläni kommentteihin.
Erja Kautto- Knape on julkaissut mielenkiintoisen väitöskirjan, joka on nimeltään Oppilasta lamaannuttava kouluvuorovaikutus. Aineistoperustainen teoria oppilaan näkökulmasta. Siinä Kautto-Knape pohtii koulun vuorovaikutustilanteissa virinneitä oppilaiden negatiivisia kokemuksia ja niiden merkitystä oppilaan koulusuoriutumiselle. Useimmiten oppilaan ongelmat ovat väitöksen mukaan koulun aiheuttamia eli sosiaalisesti tuotettuja. Aikuinen voi Kautto-Knapen mukaan häpäistä, pelotella, alistaa, eristää, kiristää tai jättää oppilaan ilman apua tai olla huomioimatta häntä lainkaan.
Tämä aihe kiinnostaa minua, koska tekeillä olevan graduni aihe käsittelee jossain määrin myös koulusuoriutumista. Koulusuoriutumiseen liittyvien negatiivisten kokemusten merkitystä koskeviin tutkimuksiin en muista törmänneeni ennen tätä. Useimmiten ollaan sitä mieltä, että oppilaan ongelmat lähtevät oppilaasta itsestään eivätkä ole koulun aiheuttamia. Jos oppilaalla on ollut jo aiemmin erilaisia ongelmia ja hän saa opettajakseen/-jikseen ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta ymmärrä häntä ja ottavat hänet jopa silmätikukseen, oppilaan vaikeudet eivät ainakaan vähene.
Opettajalla on todettu olevan suuri merkitys ihmisen oppimisen kannalta, Siksi hänen tulisikin kyetä ottamaan jokainen oppilas huomioon omana persoonanaan ja kohdella kaikki heitä samalla tavalla. Näin ei kuitenkaan aina ole. Yleensä opettaja vielä ottaa silmätikukseen juuri sen oppilaan, joka kaipaisi eniten aikuisen kannustusta ja tukea voidakseen selviytyä koulunkäynnistään. Minulla on asiasta myös omakohtaista kokemusta, sillä eräs opettajani otti silmätikukseen erään luokkamme oppilaan ja nälvi ja kiusasi häntä, vaikka siihen ei ollut mitään aihetta. En tiedä, miksi hän teki niin, mutta ne ivalliset sanat jäivät varmasti luokkakaverini mieleen ja eivät ainakaan parantaneet hänen koulusuoritustaan. .
On tietysti muistettava, että opettajakin on vain ihminen, mutta silti hänen tulisi kuitenkin tiedostaa oma roolinsa yhtenä aikuisena oppilaan elämässä ja siksi osata käyttäytyä ammatilleen sopivalla tavalla. Tarvittaessa on myös osattava pahoitella omaa käytöstään ja pyytää anteeksi. Niin ei opettajamme tietääkseni tehnyt ikinä.
Toivottavasti olen itse osannyt kannustaa ja tukea opettamiani oppilaita heidän tarvitsemallaan tavalla ja palautteesta päätellen olen onneksi myös kyennyt siihen. Vastaani on tullut myös opettajia, jotka ottavat jonkun oppilaan silmätikukseen ja käyttäyvät häntä kohtaan hyvin törkeästi. He eivät kykene ymmärtämään oman käytöksensä seurauksia oppilaan myöhemmässä elämässä ja ainakaan heidän antamansa esimerkki ei anna hyvää kuvaa ylipäätään opettajastan ammatista.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)
Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.