Siirry pääsisältöön

Erilainen syksy



Tavallaan haikein mielin oon lueskellu opekollegoiden päivityksiä uuden lukuvuoden alusta ja siihen liittyvistä asioista. Viime syksynä aloitin myös itte uuden lukuvuoden jatkaen erkkaopen sijaisuutta. Nyt on kuitenkin eri elämäntilanne ja mä oon kotona. Mulla on ollu jo ennen äitiyslomaa varsin ristiriitaset ajatukset lapsen kanssa kotiin jäämisestä. Viihdyn ja tykkään olla kotona, mutta on ollu myös mukavaa käyä töissä ja nähä muita aikuisia päivittäin ja jutella heidän kanssaan kaikesta mahollisesta maan ja taivaan välillä. Myönnän, että mulle on ollu hankala sopeutua olemaan "vaan kotona". Nyt tienaan paljon vähemmän, kun töissä ollessa, vaikka ei raha ookaan mulle mikään elämän tärkein asia. 

Tuntien suunnittelemisen ja pitämisen sijaan me käyään pojan kanssa vaunulenkeillä ja otetaan lunkisti. Eli eletään lapsellisen ihmisen ja aikuisen elämää. Ainakin vielä mä voin nauttia kiireettömistä aamuista, nukutaan niin pitkään kun nukutaan, jos ei oo jotain ennalta suunniteltua menoo jonnekin. Ollaan vaan kotona, pestään pyykkiä, syödään, vaihetaan vaippa jne. Nyt pojasta alkaa olla enemmän seuraa, kun juttua tulee niin kovasti ja äitille pitää myöskin näyttää uusia kiljumistaitoja. 

Äitinä olemisestahan mä oon haaveillu jo pikkutytöstä lähtien. Joku kysy multa joku aika sitten, et onko äitiys ollu sitä, millaseks mä kuvittelin sen. Mulla ei ollu senkään asian suhteen ennakko-odotuksia tai mielikuvia, vaan oon päässy sisään äitiyteen tässä pikku hiljaa. Eräs tuttu oli todennu mun äitille, että näinköhän mä viihyn kauan kotona lapsen kanssa, koska oon tottunu käymään töissä. Osittain hän on oikeessa, mutta toisaalta kuitenkaan ei. Mä oon pikku hiljaa tullu sinuiks asian ja tän uuden elämäntilanteen kanssa. Aikaa se kyllä vei. Niin paljon ku olinkin rakastunu tohon pieneen mieheen jo alusta asti, en välttämättä ollu kuitenkaan tajunnu sitä, kuinka kiinni mä oon tossa pienessä ihmisessä 24 tuntia vuorokaudessa. Välillä oon kateellinen miehelle, kun hän saa käydä töissä ja olla päivät pois kotoa ja jutella aikuisten kanssa.  Mies taas haluis vaan olla kotona meiän kanssa. Ristiriitasia ajatuksia siis. Toisaalta ja toisaalta. 

En aatellu kuitenkaan mökkihöperöityä kokonaan, vaan päätin keksiä meille jotain tekemistä arkipäiviks. Tänään tuli postissa parikin opistoesitettä ja sieltä huomasin vauvamuskarit ja aattelin, et se vois olla meiän juttu. Pitänee siis muistaa ilmottautua ens viikolla, jos vaikka saiskin paikan, ne kun tahtoo olla aika kysyttyjä. Vauvauintiin ei aateltu mennä. Muskari viel kuitenki yhestä päivästä vaan tunnin, joten se ei vielä oikeen riitä tyydyttämään mun aikuisseuran kaipuuta. Kattelin aiemmin kesällä Napapiirin nettisivuja ja niitten tarjontaa, kun alko kotona oleminen kyllästyttää. Sillon toiminta oli vielä kesätauolla, mutta tällä viikolla kerhot ym. tapaamiset on alkanu pyöriä tauon jälkeen. Voi olla, ettei vielä huomenna olla menossa perhekerhoon, mutta jatkossa ehkä. Maanantaina aattelin kuitenkin lähtee tutustumaan vauvakerhoon. Jospa siellä tapais uusia ihmisiäkin. :)

Tottakai nään myös omia kavereitani, joista valtaosa on vielä lapsettomia ja käydään heidän kanssaan kahvilla tai kyläillään puolin ja toisin. 

Tällä hetkellä mä oon koulun sijaan kotona töissä ja mun työnantaja ei oo yhtä ymmärtäväinen, kun alakouluikäset oppilaat. Ihana pieni mies, äitin ja isin rakas Murunen. Huonollakin hetkellä piristyy aina, kun saa hampaattoman hymyn ja tietää olevansa jollekin se maailman tärkein ja rakkain äiti. Ihanata.


Rakastan tuota pientä miestä ihan älyttömästi, vaikka hän onkin välillä varsin rasittava tapaus, kuten jokainen meistä joskus. 

Kommentit

  1. Kotona oleminen lapsen kanssa tuo kyllä ristiriitaisia tunteita ja ajatuksia päähän. Ihana seurata pienen kehitystä ja kasvua, mutta silti on jotenki kateellinen toisille, jotka saavat mennä ja tehdä miten huvittaa. Myös aikuisten seura on kyllä välillä ollut todella tärkeää. Ei tarvi joka päivä vaan puhua vauvakieltä. Saa myös muutakin mietittävää. :)

    Silti kyllä haluan olla meidän kirpun kanssa mahdollisimman pitkään kotona. Niin pitkään ainakin ku rahat riittää. :D

    VastaaPoista
  2. Onhan tilanne jo vähän eri verrattuna siihen, kun poika oli syntyny tai vasta parin kuukauden ikänen. Sillon se oikeestaan vaan oli ja möllötti. Ei siitä ollu oikeen seuraa, tai no tottakai sillon tuli ensihymyt ja muut asiat ekan kerran ja kyllä vanhemmat niistä nauttii. Tottakai. Nyt kun poika on jo vähän isompi, alkaa myös juttua ja tekemistäki sen kanssa olla jo eri tavoin. Voi lukee kirjaa, lauleskella ja leikkiä tai vaikka vaan käyä kastelemassa varpaita veden alla. Sellasta jo kunnon tekemistä. :)

    Ei mekään haluta laittaa pientä päiväkotiin kun aikasintaan ens syksynä, jos on pakko. Jompikumpi meistä vanhemmista on kotona kevään hoitamassa poikaa. Kyllähän sitä haluis jatkaa kotona olemista ja pojan kasvun seuraamista, etenkin niitä kaikkia ensi kertaa tapahtuvia juttuja ja toivottavasti se on myös mahollista. Ainaki siinä tapauksessa, jos ois jo pikkusisarus tulossa. Sen näkee sit. :) Rahakysymyshän se on täälläkin, valitettavasti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Ilahdun suuresti jokaisesta niistä. Rohkeasti vaan kommentoimaan, sillä jokaisella saa olla oma mielipide. :)

Kommenttisi näkyy heti tarkistuksen jälkeen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä meill

Jälkivuoto ja tulehdusriski

Raskausaikana neuvolassa keskityttiin puhumaan raskausajan ruokavaliosta ja liikunnasta. Samoin mitattiin verenpainetta ja hemoglobiinia ja pääsin myös antamaan verta monta putkiloa sokerirasituksen ja lääkeainepitosuuksien tarkkailun takia. Juteltiin myös odotusajasta ja siihen liittyvistä asioista ja tottakai synnytyksestä. En kuitenkaan muista, että olisin kuullu terkan puhuvan  ollenkaan jälkivuodosta, vaikka se liittyy olennaisesti synnytykseen. Synnytyksen aikana vuodetaan verta ja sitä määrää tarkkaillaan tiiviisti. Kun synnytys on ohi, verenvuoto jatkuu edelleen ja sillon se on muuttunu jälkivuodoksi. Muistan, kun heti vauvan ja istukan syntymän jälkeen kätilö toi sen hervottoman kokosen vaipan ja ne niin ihanat, mutta kovin käytännölliset verkkohousut. Aluks ne kauhistutti ja myös naurattikin, mutta ei ois kyllä voinu muunlaisia alushousuja kuvitellakaan laittavansa jalkaan. Ne jättää hyvin tilaa sille valtavalle siteelle, mikä annetaan sen hervottoman suuren vaipan jälkeen

Kuka minä olen?

 Nyt on blogi kaivettu naftaliinista taas. Tässä postauksessa ajattelin esitellä itseäni hieman tarkemmin. Katsoin äsken @ninnu.hoon Instagram- tarinoita, joissa hän pohti, kuka hän oikeasti on. Se oli mielenkiintoista pohdintaa ja laittoi ajattelemaan. Hän kertoi peilaavansa omia tekemisiään menneisyydestään käsin ja haluaa siirtyä tekemään asioita tulevaisuutta ajatellen.  Olen kotoisin Savosta. Lapsuudenperheeseeni kuuluu äiti, iska ja kaksi pikkusiskoa. Asuimme omakotitalossa taajama-alueella. Elin hyvän ja turvallisen lapsuuden, näin ajattelen. Meillä kotona oli tiukat säännöt ja esimerkiksi kotiintuloajat. Olin kuitenkin tunnollinen lapsi ja noudatin niitä. Vanhempani ovat syntyneet aika pian sodan jälkeen ja se, miten heidät on kasvatettu, on heijastunut myös meidän kasvatukseemme. Kasvatusmetodit olivat sen ajan mukaiset. En ole kuitenkaan kyseenalaistanut sitä, sillä ajattelen, että silloin elettiin sen ajan mallin mukaan. Ei silloin erikseen paljoa puhuttu tunteista tai itses