Siirry pääsisältöön

Ystävistä ja ystävyydestä











Ystävät on aina ollu mulle tosi tärkeitä. Valitettavasti vaan moni hyvä ystävä on syystä tai toisesta ”jääny matkan varrelle” ja osan kanssa ollaan oltu ystäviä jo yli 20 vuotta tai jopa kauemminkin.  Ennen kouluikää vietin tai vietettiin siskojen kanssa paljon aikaa mein serkkujen kanssa, koska asuttiin suht lähekkäin. Lisäks oli naapuriston lapsia, varsinkin A, jonka kanssa tuli vietettyä monia hauskoja hetkiä. Mieleen on jääny mm. vihreillä pupusaksilla tehty hiustenleikkuu, jonka jälkeen  olikin edessä kampaajareissu ja kaverini taisi saada aikamoiset nuhtelut vanhemmiltaan. Samoin leikittiin lähes aina kotia ja mä halusin aina olla äiti. Sit A muutti hieman kauemmaks ja nähtiin kyllä suht usein, mutta ei kuitenkaan oltu enää niin tiiviisti yhteydessä. Nykyään nähdään A:n kanssa todella harvoin, mutta aina se on yhtä mukavaa.

Varmaan yhtä kauan A:n kanssa olen tuntenut H:n. Hänen kanssaan vietin aikaa etenkin alle kouluikäisenä, mutta oikeastaan missään vaiheessa hän ei ole ”jäänyt matkan varrelle”.  Ollaan soiteltu ja välillä nähtykin. Nyt jo useampi vuosi sitten hän muutti samalle paikkakunnalle, joten näkemiset ja kuulumisten vaihtamiset onnistuu nyt paljon helpommin.  Viimeks nähtiin meiän tupareissa helmikuussa. Onnea vaan tuoreelle avioparille!

Alakouluikäsenä tuli tietty uutena koulukaverit ja heistä valikoitui ystäviks ne muutamat tietyt. H:n kanssa tutustuttiin kolmannella luokalla ja vietettiinkin aikaa hyvin tiiviisti joko meillä tai heillä ja tehtiin jos monen moista. Olin esimerkiksi mukana hakemassa heidän nyt jo edesmennyttä koiraansa.  Ystäväni N puolestaan oli osa samaa kaveriporukkaa kuin mä ja H.  N on kova nauramaan, kuten minäkin ja saatiinkin naurun aihetta mitä ihmeellisimmistä ja pienistäkin asioista.  Välillä vietettiin aikaa kolmestaan ja välillä vaan kahestaan joko N:n tai H:n kanssa. Ja hauskaa meillä riitti porukasta riippumatta. Valitettavasti enää nähdään hyvin harvoin, viimeksi kunnolla luokkakokouksessa vuonna 2008. N on muuttanut asumaan ulkomaille ja H perusti perheen ja on palannut asumaan kotikonnuille. Mukana mein kaveriporukassa oli myös S, jonka kanssa tuli pelleiltyä ja vietettyä monen monta ikimuistoista hetkeä. Myös häntä olen nähnyt viimeksi meiän luokkakokouksessa, mutta välillä on tullu soiteltua tai laitettua tekstareita. Nykyään se on valitettavasti jäänyt. L

Ystäväni M:n kanssa tutustuttiin paremmin vasta yläkouluiässä. Hän on jopa koonnut eräänlaisen päiväkirjan mun kommelluksista olikohan se ny vuoden ajalta, mulle kun sattuu ja tapahtuu kaikenlaista koko ajan.  Myös ensimmäiset kunnon ihastukset tuli koettua yläkouluiässä ja niitä me sitten puitiin ja hartaasti, varsinkin M:n kanssa. M on pysyny mukana, jos niin voi sanoa, myös näin aikuisiällä. Hänen kanssaan ollaan nähty edelleen vähintään kerran vuodessa.

Ystäväni E tuli tutuksi serkkuni kautta 2000-luvun vaihteessa. Siitä lähtien enemmän ja vähemmän säännöllisesti ollaan ainakin juteltu puhelimessa, tekstailtu tai laitettu mailia. Nykyään nähdään onneksi useammin, koska asumme samalla paikkakunnalla.  Hänen kanssaan tulee puitua nykykoulumaailmaa ja siihen liittyviä ilmiöitä, sillä hän työskentelee peruskouluikäisten lasten parissa.

Nyt viime vuosina olen tutustunut yliopistossa useaankin huipputyyppiin, joiden kanssa oon viettäny paljon aikaa ja hulvattoman hauskoja hetkiä. R my hani, S, E, N ja Hm, kiitos, kun ootte olemassa. R on ollut mun tukipilari huonoina hetkinä ja onneks sama toimii myös toiste päin. Joukkoon liittyi muutama vuosi sitten myös ystäväni V, josta on tullut osa meiän tiivistä kaveriporukkaa. Monta hauskaa saunailtaa on tullut vietettyä, samoin viimeiseks mun vauvakutsut, jossa myös toinen ystäväni E oli mukana.  Valitettavasti tuorein ystäväni T ei päässyt mukaan vauvakutsuille, mutta hänen kanssaan viestittelemme monta kertaa viikossa yleensä naamakirjan välityksellä ja hän jopa lupautui lukemaan mun gradutekstiä ja antamaan siitä kommenttejaan.  Arvostan ja kiitän jo etukäteen. J

Toivottavasti oon muistanu mainita kaikki tärkeimmät ystäväni eri ikävuosien varrelta. Halusin kirjottaa tän postauksen nyt, vaikkei oo mikään ystävänpäiväkään, koska nyt niiden ystävien olemassaoloa osaa ehkä arvostaa eri tavalla kun sillon nuorempana. Varsinkin nyt, kun oon vietelly aikaa vaan lähes tulkoon kotosalla, oon tullu miettineeks, et pitäs järkkäillä jotain yhteismiitinkiä, ni pääsis näkemään isommallakin porukalla.  Enkä usko, että Kirppunenkaan tulee muuttamaan mein tapaamisia,  sillä ystävälläni S:llä on vajaan vuoden ikäinen vauva ja hyvin hän on päässyt mukaan meiän tapaamisiin. Se on vaan järjestelykysymys.

Tavotteena oli ennen vauvan syntymää viettää aikaa ystävieni kanssa. Jotenki olen onnistunut, mutta nyt on toi gradun kirjottaminen vieny aika reilusti mun aikaa. Tapaamisia rajottaa tietysti ystävien aikataulut ja työkuviot. Ei anneta sen haitata, vaan iloitaan ystävyydestä sen eri muodoissaan.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä meill

Jälkivuoto ja tulehdusriski

Raskausaikana neuvolassa keskityttiin puhumaan raskausajan ruokavaliosta ja liikunnasta. Samoin mitattiin verenpainetta ja hemoglobiinia ja pääsin myös antamaan verta monta putkiloa sokerirasituksen ja lääkeainepitosuuksien tarkkailun takia. Juteltiin myös odotusajasta ja siihen liittyvistä asioista ja tottakai synnytyksestä. En kuitenkaan muista, että olisin kuullu terkan puhuvan  ollenkaan jälkivuodosta, vaikka se liittyy olennaisesti synnytykseen. Synnytyksen aikana vuodetaan verta ja sitä määrää tarkkaillaan tiiviisti. Kun synnytys on ohi, verenvuoto jatkuu edelleen ja sillon se on muuttunu jälkivuodoksi. Muistan, kun heti vauvan ja istukan syntymän jälkeen kätilö toi sen hervottoman kokosen vaipan ja ne niin ihanat, mutta kovin käytännölliset verkkohousut. Aluks ne kauhistutti ja myös naurattikin, mutta ei ois kyllä voinu muunlaisia alushousuja kuvitellakaan laittavansa jalkaan. Ne jättää hyvin tilaa sille valtavalle siteelle, mikä annetaan sen hervottoman suuren vaipan jälkeen

Kuka minä olen?

 Nyt on blogi kaivettu naftaliinista taas. Tässä postauksessa ajattelin esitellä itseäni hieman tarkemmin. Katsoin äsken @ninnu.hoon Instagram- tarinoita, joissa hän pohti, kuka hän oikeasti on. Se oli mielenkiintoista pohdintaa ja laittoi ajattelemaan. Hän kertoi peilaavansa omia tekemisiään menneisyydestään käsin ja haluaa siirtyä tekemään asioita tulevaisuutta ajatellen.  Olen kotoisin Savosta. Lapsuudenperheeseeni kuuluu äiti, iska ja kaksi pikkusiskoa. Asuimme omakotitalossa taajama-alueella. Elin hyvän ja turvallisen lapsuuden, näin ajattelen. Meillä kotona oli tiukat säännöt ja esimerkiksi kotiintuloajat. Olin kuitenkin tunnollinen lapsi ja noudatin niitä. Vanhempani ovat syntyneet aika pian sodan jälkeen ja se, miten heidät on kasvatettu, on heijastunut myös meidän kasvatukseemme. Kasvatusmetodit olivat sen ajan mukaiset. En ole kuitenkaan kyseenalaistanut sitä, sillä ajattelen, että silloin elettiin sen ajan mallin mukaan. Ei silloin erikseen paljoa puhuttu tunteista tai itses