Siirry pääsisältöön

Muuta kuin kotielämää





Aina ja joka päivä ei jaksa olla vauvan kanssa "vaan" kotona. Välillä täällä on kuitenkin ihan mukava olla ja jos  tai kun poika nukkuu päikkäreitä, tehä vaikka kotihommia. No, kuitenkin, ainakin ne, jotka mut tuntee, tietää, että mä tuun lähes hulluks ollessani "vaan" kotona. Sen vuoks mä tavallaan "pelkäsin" kotiin jäämistä vauvan kanssa ja päätin keksiväni meille monenlaista tekemistä myös kodin ulkopuolella. Me ollaan kyllä liikuttukin paljon ja monesti esimerkiks kävelty keskustaan ja takasin, kun ollaan samalla käyty hoitaan asioita  siellä. Kirppiksiä ollaan käyty kiertelemäs joka viikko ja välillä nähty ystäviäkin kaakaon tms. merkeissä. Jotain vaihtelua siis.

Pojan syntymän jälkeen päätin, et jotain pitää alkaa keksiä näitten kotipäivien rinnalle. Meillä toimii tässä lähellä MLL:n perhekerho, mutta se alkaa jo puol kymppi aamulla. Aika on meille huono, koska poika saattaa nousta vasta ysiltä ja itekin on mukava nukkua vähän pidempään. MLL:n kerho on siis vielä kokematta, vaikka monta kertaa meitä on pyydettykin mukaan. Nyt kerhosta on järjestetty myös iltaryhmä ja siellä varmaan aletaan käymään joka viikko tutustumassa tän alueen perheisiin. Se on kuitenkin iltasin ja sillon on yleensä mies jo kotona, joten me ei olla sillon enää keskenämme vauvan kanssa. Yleensä päivät onkin mulle niitä vaikeimpia.



Kattelin netistä erilaisia vaihtoehtoja, mitkä vois olla just meille sopivia. Käytiin jo kerran Napapiirin perhekerhossa ja mennään varmaan uudestaankin. Luultavasti aletaan kuitenkin käymään enemmän siellä järjestetyssä vauvakerhossa tapaamassa muita vauvoja. Ja myös poika saa leikkikavereita. :) Aattelin kuitenkin, et jotain vois vielä keksiä jollekin päivälle. Mun äiti ehotti jo aiemmin, kun leikki ja lauleskeli pojan kanssa, että kannattas mennä vaikka muskariin, jossa poitsu kuulis laulua ja pääsis samalla leikkimään ja näkemään muita lapsia. Siispä, kun posti kanto kotiin sopivan esitteen, päätin ilmoittaa pojan muskariin. Muskaripaikat on kovin kysyttyjä, mutta mun nopeiden sormien ansiosta saatiin paikka. Muskari alko eilen ja poika oli aivan haltioissaan etenkin vieruskaveritytöstä, jolle tuli naureskeltua ja hihkuttua. Jäi siis vähemmälle laulujen ja leikkien seuraaminen, kun tyttö lumos Murusen. :) Ehkä sit ens kerralla jaksaa keskittyä lauluihin ja leikkeihin.





Jonkun mielestä tossa on ehkä jo liikaa tekemistä, mut meille just sopivasti. Pääseepähän pois kodin ympyröistä keskustelemaan vaikka niistä kakkavaipoista ja muista lapsiin liittyvistä jutuista. Ihan sama, kunhan saan myös aikuisseuraa. Äitikin jaksaa taas olla hyvä äiti ja leikkiä, hassutella ja lauleskella pojan kanssa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuen uudistus (postaussarja, osa 1: Miksi tuen uudistus?)

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja samalla perusopetuslaki uudistuu 1.8.2025. Se aiheuttaa monia muutoksia tästä syksystä alkaen koulutyössä ja myös eskarin puolella. Olen itse työskennellyt jo pitkään koulumaailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että tukea tuli uudistaa, sillä nykyinen kolmiportainen tuki ei toimi koko Suomen jokaisessa koulussa niin kuin sen suunniteltiin toteutuvan. Itse olisin kyllä todennäköisesti muuttanut tukea, mutta en näin radikaalisti kuin nyt tehdään. Tuen uudistus on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan ja nyt se laitetaan täytäntöön. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen 31.12.2024. Tämän kevään aikana alkoi uudistustyö, joka tulee kestämään useita vuosia. On siis tosiasia, että kaikki ei tule olemaan valmista, kun koulut alkavat ensi viikolla.  Miksi tuen uudistus?  Julkisessa keskustelussa on jo kauan puhuttu tuen epätasaisesta jakautumisesta erityisesti tehostettua tukea tarvitsevien oppilaiden   osalta. Käytännössä tämä on tarkoittanu...

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä m...

Tuen uudistus (postaussarja: uudet termit) Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt perusopetuslaki 20 b §

 Tuen uudistus tuo opeteltavaksi kasan uusia termejä ja lainkohtia. Käyn tässä sarjassa läpi olennaisimmat termit ja linkkaan ne lainkohdat, jotka liittyvät suoraan koulun tukitoimiin. Tiedot ovat peräisin OPH:n ja OKM:n webinaareista sekä Pirjo Koivulan koulutuksesta. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä kuvaava kuva on peräisin Sipoon tuen käsikirjasta, linkki löytyy alempaa. Hienoa, että löytyy myös jo päivitettyjä tuen käsikirjoja, joita voi hyödyntää muutkin. Kiitos tästä!    Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa toimintakulttuuria. Toimintakultturiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön piirissä olevat henkilöt, se edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä ja niihin liittyy vahvasti oppilaiden osallisuus, oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen sekä kouluun kiinnittyminen. Näiden opetusjärjestelyiden  avulla on tarkoitus ennakoida ja ehkäistä suurempien haasteiden muodostumista ja ennen kaikkea välttää suuremm...