Siirry pääsisältöön

Käsitteiden viidakossa

Työarki on täynnä erilaisia käsitteitä. Osaentuudestaan  tuttuja, mutta paljon myös uusia.

OPS
Opetussuunnitelma. Tähän törmää viikottain. Opetus tulisi suunnitella sen mukaan. Monta erilaista: valtakunnallinen, joka määrittää raamit opetukselle yleensä, kuntakohtainen: kaupungin tai kunnan näkemys asiasta ja erilaisista painotuksista ja koulukohtainen eli jokainen koulu rakentaa oman opsinsa, omien resurssiensa mukaan.

OHR eli oppilashuoltoryhmä
Rehtori, erityisopettaja, koulupsykologi, -kuraattori ja -lääkäri pohtivat oppilaisiin liittyviä asioita. Kyseessä voi olla erilaiset oppimiseen liittyvät ongelmat, kuten esimerkiksi läksyjen tekemättömyys ja huono motivaatio, tai muuten oppilaan elämään vaikuttavat asiat, kuten perhetilanne (asuuko kotona, millaiset vanhemmat on ja miten huolehtivat lapsesta) tai oppilaan vapaa-ajanviettoon liittyvät asiat. Uuden lain mukaan oppilaiden vanhemmille on ilmoitettava aina, jos oppilaan asioita käsitellään ohr:ssä. Tämä saattaa aiheuttaa välillä ongelmia.

HOJKS
Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma. Perusopetuslaki velvoittaa laatimaan erityisopetukseen siirretylle tai otetulle oppilaalle,jotta hän voi saada helpotusta eri aineiden opiskeluun (matematiikka, äidinkieli jne.)  Vanhemmat tulevat mukaan laatimaan hojksia.
                                                                             (Perusopetuksen ops-perusteet)

R- ja S- vikojen nimitykset: 
lateraalinen, interdentaalinen, uvularinen, laterofleksinen, frikatiivinen

KIELIJUMPPAA:
puheopetuksen aluksi: rulla, lärpättely, kuppi, kouru, lehmänkello, sammakko jne. Lämmitellään kieltä, jotta äänteen harjoittelu onnistuisi paremmin.

KURAATTORI
Koulun sosiaalityöntekijä, joka toimii yhteistyössä kodin, oppilaan ja opettajan ja koulun muun henkilökunnan kanssa. Oppilashuoltoryhmän jäsen. Kuraattori voi tukea yksittäistä oppilasta esimerkiksi koulunkäynti-ongelmissa, kotitilanteiden ratkomisessa tai oppilaan henkilökohtaisten ongelmien selvittämisessä. Koulukuraattoreita on tälläh hetkellä liian vähän, vaikka tarve on valtavan suuri.

MAMU-OPPILAAT
Maahanmuuttajia on koulussamme paljon. Heidän opetuksensa järjestäminen on varsin haasteellista, koska heidän tulee saada kotikielensä ja oman uskontonsa opetusta. Tuntien sijoittaminen koulupäivän lomaan ei ole helppoa. En edes tiedä, mistä kaikkialta koulumme oppilaat ovat kotoisin.


Ainakin nuo käsitteet kuuluvat jokaiseen työpäivääni. Haastavaa, etten sanoisi. :) Paljon pitää ottaa itse asioista selvää, mutta niin varmistaa sen, että on ymmärtänyt asian. Onneksi meidän koulussamme voi huoletta kysyä toiselta opettajalta, jos ei tiedä tai ymmärrä jotakin asiaa. Apu on siis käden ulottuvilla, jos sitä haluaa ottaa vastaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erityislapsiperhe ja yhteiskunnan tarjoama tuki (oppimisen tuesta tulossa oma postaus)

Lähde: Pixabay Aluksi tärkeä huomio:  Tähän postaukseen ei varmastikaan ole kirjattu kaikkia tarjolla olevia palveluja. Toivon, että olen poiminut tärkeimmät ja jos en, minulle saa laittaa kommenttia ja lisään niitä sitten tarvittaessa. Jos löydät postauksesta virheitä, laitatko minulle viestiä ja korjaan ne. Tämä palvelujärjestelmäviidakko on aika sokkeloinen enkä edes välttämättä ole tietoinen kaikista hyödyllisistä palveluista, joita on tarjolla. Me elämme erityisperhearkea emmekä ole olleet tietoisia kaikista yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Olen kuitenkin ollut niistä enemmän tietoinen kuin moni muuu erityislapsiperheen vanhempi. Omien nepsy-valmentajaopintojeni yksi lähipäivä keskittyi täysin palvelujärjestelmään liittyviin asioihin. Osa asioista oli jo aiemmin tuttuja, mutta tuli opittua myös paljon uutta. Samaa asiaa käsiteltiin myös toukokuussa sopeutumisvalmennuksen toisella jaksolla. Siellä meill

Kuka minä olen?

 Nyt on blogi kaivettu naftaliinista taas. Tässä postauksessa ajattelin esitellä itseäni hieman tarkemmin. Katsoin äsken @ninnu.hoon Instagram- tarinoita, joissa hän pohti, kuka hän oikeasti on. Se oli mielenkiintoista pohdintaa ja laittoi ajattelemaan. Hän kertoi peilaavansa omia tekemisiään menneisyydestään käsin ja haluaa siirtyä tekemään asioita tulevaisuutta ajatellen.  Olen kotoisin Savosta. Lapsuudenperheeseeni kuuluu äiti, iska ja kaksi pikkusiskoa. Asuimme omakotitalossa taajama-alueella. Elin hyvän ja turvallisen lapsuuden, näin ajattelen. Meillä kotona oli tiukat säännöt ja esimerkiksi kotiintuloajat. Olin kuitenkin tunnollinen lapsi ja noudatin niitä. Vanhempani ovat syntyneet aika pian sodan jälkeen ja se, miten heidät on kasvatettu, on heijastunut myös meidän kasvatukseemme. Kasvatusmetodit olivat sen ajan mukaiset. En ole kuitenkaan kyseenalaistanut sitä, sillä ajattelen, että silloin elettiin sen ajan mallin mukaan. Ei silloin erikseen paljoa puhuttu tunteista tai itses

Jälkivuoto ja tulehdusriski

Raskausaikana neuvolassa keskityttiin puhumaan raskausajan ruokavaliosta ja liikunnasta. Samoin mitattiin verenpainetta ja hemoglobiinia ja pääsin myös antamaan verta monta putkiloa sokerirasituksen ja lääkeainepitosuuksien tarkkailun takia. Juteltiin myös odotusajasta ja siihen liittyvistä asioista ja tottakai synnytyksestä. En kuitenkaan muista, että olisin kuullu terkan puhuvan  ollenkaan jälkivuodosta, vaikka se liittyy olennaisesti synnytykseen. Synnytyksen aikana vuodetaan verta ja sitä määrää tarkkaillaan tiiviisti. Kun synnytys on ohi, verenvuoto jatkuu edelleen ja sillon se on muuttunu jälkivuodoksi. Muistan, kun heti vauvan ja istukan syntymän jälkeen kätilö toi sen hervottoman kokosen vaipan ja ne niin ihanat, mutta kovin käytännölliset verkkohousut. Aluks ne kauhistutti ja myös naurattikin, mutta ei ois kyllä voinu muunlaisia alushousuja kuvitellakaan laittavansa jalkaan. Ne jättää hyvin tilaa sille valtavalle siteelle, mikä annetaan sen hervottoman suuren vaipan jälkeen